Dinsdag 14/07/2020

Reuzengeldmachine

Antwerpen is dit weekend in de ban van reuzen en verwacht een miljoen bezoekers. Een topweekend, zeker voor handelaars. Het reuzenbezoek moet tussen 6 en 9 miljoen euro in het laatje brengen, schat de stad. Een cashkoe, maar niet voor de makers.

Antwerpen en de reuzen hebben een lange geschiedenis. De excentrieke bedenker Jean-Luc Courcoult komt al sinds 1993 naar de Scheldestad met zijn Franse straattheatergezelschap Royal de Luxe. Met zijn reuzen slaagt hij erin om enorme mensenmassa's op de been te brengen: 650.000 in 2006, 800.000 in 2010 en met deze editie verwacht de stad op een miljoen af te klokken.

Aan het spektakel hangt een prijskaartje van 750.000 euro. "Dat lijkt veel, maar we doen het om de vijf jaar en hebben dus kunnen sparen," legt Antwerps schepen van Cultuur Philip Heylen (CD&V) uit, die het hele bedrag uit de cultuurportefeuille haalt. "Het heeft een enorme impact op de stad. Op cultureel, maatschappelijk en financieel vlak." Royal de Luxe heeft wereldwijd succes met de reuzen. Het theatergezelschap stond al in 170 landen op de planken, of op straat, zo u wil. Graag geziene gasten die de stad in een magische sfeer onderdompelen. En geld opbrengen, veel geld.

Cashkoe voor de steden

In 2012 en 2014 hebben de reuzen onder meer opgetreden in Liverpool. De doortocht in 2012 kostte er zo'n 2,2 miljoen euro. Een groot bedrag dat in het niets verdwijnt in vergelijking met de geschatte economische impact dat jaar: 44,8 miljoen euro.

De Antwerpse cultuurschepen schat de inkomsten tussen de 6 en 9 euro per persoon. Een hapje, een drankje, een ijsje voor de kinderen, de reuzen kunnen met de verwachte opkomst tussen 6 en 9 miljoen euro opbrengen. Daar zijn toeristen die een hotel nodig hebben nog niet bijgerekend. Op hotelwebsite booking.com zijn bijna negen op de tien hotelkamers voor dit weekend geboekt.

De reuzen zijn een cashkoe, maar volgens zakelijk directeur Gwenaëlle Raux houdt het theatergezelschap, een soort vzw, er zelf weinig aan over. "Sommige jaren is het echt uitkijken om de financiën rond te krijgen." Het gros van hun budget haalt Royal de Luxe uit subsidies van de Franse overheid en de stad Nantes, thuisbasis van de reuzen. Ongeveer een derde halen ze bij festivals, productiehuizen en eenmalige subsidies.

Nantes is met voorsprong de grootste geldschieter. Uit cijfers van het Franse rekenhof kreeg Royal de Luxe tussen 2009 en 2013 5,8 miljoen euro aan subsidies van Nantes. Het rekenhof vond dat veel en beschuldigde Nantes ervan om Royal de Luxe als een soort cultureel monopolie te behandelen. Burgemeester Johanna Roland, merkte fijntjes op dat het een politieke keuze is om bepaalde culturele instellingen te subsidiëren.

"Wij maken deel uit van het DNA van Nantes", verdedigt Raux zich. "We spelen over de hele wereld en overal leren ze Nantes kennen."

Dubai en Hongkong

De productiekosten van de reuzen liggen hoog. De grootmoeder alleen al, die nu in Antwerpen is, kostte in totaal 1,5 miljoen euro. De hele bouw nam anderhalf jaar in beslag: van idee over constructie (met 70 mensen) tot repetitie (met 80 mensen).

Bijna elke reus gaat de eerste keer de straat op in Nantes. Maar elke stad krijgt een aangepaste versie. "Voor we optreden bezoeken we elke stad om inspiratie op te doen", zegt Raux. "In Antwerpen gingen we langs het Rubenshuis, het Red Star Line-museum."

Royal de Luxe treedt met de reuzen maximaal drie keer per jaar op. Logistiek is het al een uitdaging, maar het gezelschap is ook erg kieskeurig. Aan interesse ontbreekt het nochtans niet. Tijdens deze doortocht in Antwerpen zijn er delegaties uit heel de wereld op bezoek: Chicago, Hongkong, Singapore, Dubai. Zeker die laatste, een steenrijke oliestaat, kan diep in de buidel tasten. "Daar is het ons niet om te doen", sputtert Raux tegen. "Wij willen voor zo veel mogelijk mensen op straat spelen, gratis. De vrijheid om het op onze manier te doen is onbetaalbaar."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234