Zaterdag 10/12/2022

Retro kan best ook spannend zijn

Hoewel hij net een nieuwe cd uit heeft, is de volgende tournee van David Bowie blijkbaar nog niet voor morgen. Het intieme concert dat de zanger donderdagavond gaf in het kleine, gezellige Elysée Montmartre in Parijs (capaciteit: 1200 toeschouwers) was dan ook in verscheidene opzichten uniek. Bowie en zijn herschikte band verkozen speelplezier boven herkenbaarheid en wisten tijdens hun gebalde, tachtig minuten durende set meermaals aangenaam te verrassen.

Let's take this thing slowly, shall we?", stelde de eeuwig jong ogende rockster bij het begin van zijn optreden voor. Geen mens haalde het in zijn hoofd tegen te sputteren, want de sobere versie van 'Life on Mars?', waarmee Bowie de avond had geopend, deed meteen reikhalzend uitkijken naar wat nog zou komen. Vreemd genoeg bleek gitarist Reeves Gabrels, die al tien jaar zijn voornaamste creatieve partner is, dit keer in geen velden te bekennen, maar eigenlijk werd hij amper gemist. Bowies vijfkoppige begeleidingsgroep, met de gitaristen Page Hamilton (ex-Helmet) en Mark Plati, pianist Mike Garson, bassiste Gail-Ann Dorsey en drummer Sterling Campbell, deed haar werk immers vlekkeloos en bovendien verliep de show in een merkwaardig luchtige sfeer. De zanger praatte honderduit met zijn publiek, maakte grapjes met zijn twee backingzangeressen en onderwierp Dorsey zelfs aan een korte quiz - allemaal elementen die erop gericht waren de band tussen de artiest en zijn fans nauwer aan te halen.

Geen slecht idee, want Bowie weet als geen ander zijn aanhang te polariseren. Het ene moment werpt hij zich op als avonturier en vernieuwer, het andere kiest hij voor oude zekerheden en lonkt hij schaamteloos naar de mainstream. Momenteel bevindt hij zich weer in een retrofase: zijn nieuwe cd hours... sluit aan bij zijn werk uit de jaren zeventig, maar de voorspelbaarheid van zijn tien jaar oude Sound + Vision-onderneming blijft daarbij gelukkig achterwege. Hoewel twee derde van de set uit oude tot zeer oude nummers bestond, dolf de artiest in Parijs regelmatig obscure parels op die al jaren geen licht meer hadden gezien: 'Word on a Wing' uit Station to Station, 'Always Crashing in the Same Car' uit Low of het nog steeds futuristisch klinkende 'Repetition' uit Lodger. Zelfs 'Can't Help Thinking About Me', de allereerste song die de jonge David Jones in 1966 onder het pseudoniem Bowie opnam, werd opgewarmd. Het klonk als een brok r&b uit de Britse bluesboom-periode (zie ook: Them en The Animals), overgoten met een glamrocksausje.

Op dat moment had de band zijn kookpunt al bereikt, maar het duurde wel even voor het zover kwam. Vooral nieuwe songs als 'Thursday's Child' en 'Something in the Air' kwamen aanvankelijk immers nogal glad en gepolijst over. Bovendien zong Bowie, hoewel hij zeer goed bij stem was, hier met net iets teveel pathos. Dat euvel werd gelukkig verholpen tijdens veerkrachtige versies van 'China Girl', het met ontwapenende doo-waah's versierde 'Drive In Saturday' of het stilaan toch wat gedateerd klinkende 'Changes'. Voor 'I Can't Read' werd een tapijt van warme akoestische 12-string-klanken uitgerold en dat galante gebaar miste zijn doel niet: de oude Tin Machine-song behoorde, samen met sober uitgevoerde nieuwe liedjes als 'Seven' en 'Survive', tot de hoogtepunten uit de set.

Toen David Bowie, na het breeduit rockende 'The Pretty Things Are Going to Hell', ook nog het onsterfelijke 'Rebel Rebel' uit zijn hoed toverde, stond de zaal compleet op zijn kop. Geen idee voor wanneer de man zijn volgende concertreis overweegt, maar áls ze er komt wordt het, te oordelen naar deze repetitie-met-publiek, beslist een spannende.

De zanger praatte honderduit met zijn publiek, maakte grapjes en onderwierp zijn bassiste zelfs aan een korte quiz

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234