Zaterdag 31/07/2021

Responsible Rally Supporters en Tarmac Terroristen

Freddy Carremans / Het zilveren jubileum van de Rally van de Condroz te Hoei

'Hé, ik heb er nog drie.' Gretig worden de Bastos-petjes verzameld. Getooid met het pas veroverde hoofddeksel en met het fototoestel rond de nek wordt het wagenpark langs de Maas doorslentert. Keuren wat de fanshop van de favoriete piloot verkoopt, even de Winfield-chalet binnen, en naar de stands wanneer de auto's binnen komen voor de technische assistentie. Bewonderend wordt gekeken hoe de mecaniciens de wagen herstellen, foto's van auto en piloot worden gemaakt, pogingen om het petje te laten signeren ondernomen of proberen een poster te bemachtigen van de hostessen. Bij vele rijders en teams staan de blikken somber. De 25ste uitgave van de Rally van de Condroz is een afvallingsrace geworden.

De Rally van de Condroz is de afsluiter van het Belgische rallyseizoen. Dit jaar vierde het zijn zilveren jubileum. Hoewel de Belgische uithangborden Loix en Thiry er niet waren, zorgde de organisatie voor opmerkelijke deelnemers: Stig Blomqvist, wereldkampioen in 1984 en de Franse WK-rijder François Delecour. Toch konden ze op de glibberige Waalse wegen niet meedingen naar de zege. Topfavorieten waren Renaud Verreydt en Grégoire de Mevius. De eerste wilde revanche voor het duel dat beiden uitstreden in de Rally van San Remo, de tweede kon bij winst de Winfield Challenge winnen, een premie van vijf miljoen voor de winnaar van zowel de Condrozrally als de Boucles de Spa.

Al bij al een boeiende affiche, en dus was het publiek er in grote getale. Ondanks de strubbelingen die de laatste jaren rond de autosport hingen, is de rally populair gebleven. "Het aantal toeschouwers is zelfs toegenomen", meent verkoper Bishop vanuit zijn stalletje met racepetjes en -karikaturen. Hij stelt zijn winkeltje ieder weekend elders in Europa op. "Je komt overal wel ongeveer hetzelfde publiek tegen."

Tussen dat publiek lopen Bart Nulens en Kevin Caspers. Ze verzamelden al enkele posters en gingen hun licht eens opsteken in het promostandje van gouwgenoot Kris Princen. Hoewel ze meestal naar de rallysprint gaan kijken, doen ze ook wel eens een rally aan. "Een beetje rondkijken, het wagenpark bezoeken, dat soort dingen." Ze gaan al een hele tijd naar de rally's en hebben de sport de laatste jaren zien veranderen. Vooral omtrent de veiligheid is er veel verbeterd menen ze. "Vroeger stonden de mensen echt nog in de baan van de wagens, als nu het parcours niet in orde is wordt er niet gestart."

Om hierop toe te zien, zette de organisatie een helikopter in. Geregeld worden de toeschouwers van hieruit verzocht de voor hen voorziene plaatsen op te zoeken. Ook op de grond wordt er nauwgelet toegezien dat de fans zich niet in de verboden zone's begeven. Zo worden er sinds maart stewards ingezet. Net zoals bij het voetbal is hun taak erop toe te zien dat de supporters zich gedragen. "We vragen ze vriendelijk zich te plaatsen waar ze mogen staan." Wanneer ze tegenstrubbelingen wordt er lichte dwang gebruikt. "Maar we blijven vriendelijk." Tot nu toe ondervonden ze geen moeilijkheden.

Het verantwoordelijkheidsgevoel bij de rallyfanaat lijkt te zijn toegenomen. Een viertal jaren geleden werd het initiatief Responsible Rally Supporter opgericht. Aan een standje kan de fan een verklaring ondertekenen waar hij zich ertoe verbindt de veiligheidregels die uitgewerkt zijn omtrent de rally te volgen. Een veertienduizend handtekeningen werden al verzameld. Er kan ook een Responsable-petje of -jasje gekocht worden. "Maar dat krijg je niet zomaar," vertelt de hostess. "De mensen moeten zich bewust zijn van hun engagement als ze iets kopen." Van hen wordt verwacht dat ze andere, onvoorzichte, toeschouwers aanmanen tot beter gedrag.

Ook bij de rijders lijkt de verantwoordelijkheid te zijn toegenomen. Maar ook de veiligheidsvoorschriften werden een pak strenger. "Vroeger mocht je een tweedehandshelm en t-shirt dragen," vertelt co-piloot Werther Ries. "Nu moet je vier gekeurde helmen hebben en een brandvrij racepak." Op zijn Opel Corsa plakt de sticker 'Rally is not a crime'. Wanneer hem op zijn engagement gewezen wordt relativeert Ries onmiddellijk door grijnzend naar een andere zelfklever te wijzen: 'Tarmac terrorist'.

Toch valt dit nog mee. "Hoewel de mensen er van uitgaan dat de piloten feilloos zijn," vertelt Peter De Jong vanuit een dranktent langs de KP van Marneffe, wachtend op de eerste wagens. "Maar de rijders gaan tot op de limiet en dan gebeuren er wel eens ongelukken." Professioneel is De Jong actief in het Toyota-team van onder meer Carlos Sainz, de Spaanse WK-rijder. In vergelijking met Zuid-Europa gaat het er in België gedisciplineerd aan toe, vertelt hij. "De Spaanse fans pogen allemaal de wagen van Sainz te raken, wanneer hij passeert." Het publiek gaat zo dicht staan dat er zelfs delen van de rally geannuleerd moeten worden.

Dit enthousiasme voor de sport wordt niet door iedereen gedeeld, maar tegenstanders van de rally daagden niet op dit weekeinde. De ondervraagden bleken ze zelden te ontmoeten. Alleen in Ieper blijkt de beweging te bestaan. De Jong kreeg er een paar jaar geleden mee te maken. "We gaven ze allemaal een sticker en een t-shirt en de helft plooide al."

Was er langs het parcours dus geen echte 'strijd' tussen voor- en tegenstander van de rally, op de bochtige Waalse wegen de strijd tussen de 'grote namen' ook nooit helemaal los. Vijf miljoen of niet, de Mevius kon al na de tweede KP zijn dromen opbergen. Zolang mocht Patrick Snijers zelfs niet hopen. Nog voor de start moest hij opgeven met een kapot motorblok. Ook Belgisch kampioen Jean-Pierre Vandewauwer kon zijn kersverse titel geen extra glans geven, in de vierde spéciale raakte hij iets te hard het trottoir en exit 'les Vande'.

Het werd dus een strijd tussen Marc Duez, die echter technische problemen kende met zijn op Belgische wegen debuterende Seat Cordoba WRC, Kris Princen, die op een niet onaardig WK-debuut in San Remo kon terugblikken en streekrijder Renaud Verreydt, al eens winnaar in 1995. Het was de Winfield-rijder die het haalde met zijn Subaru Impreza WRC. Het zorgde voor een tweeslachtig gevoel bij Verreydt. "Ik ben blij met de zege, maar ik wilde revanche nemen op Grégoire de Mevius en dat ging is er niet van gekomen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234