Woensdag 07/12/2022

Renault werkt aan drie elektrische wagens

Renault ZE concept: voorbode van een elektrische Kangoo Beeld UNKNOWN
Renault ZE concept: voorbode van een elektrische KangooBeeld UNKNOWN

Renault bereidt drie elektrische modellen voor. Die gaan onder meer dienen als vervoer tijdens de Olympische Spelen in Londen in 2012.De eerste is een kleine auto, die een maatje groter is dan de Twingo. De tweede wordt een elektrische Kangoo en er komt een op de Mégane gebaseerde vierdeurs die waarschijnlijk de naam Fluence krijgt. Dat meldt de Engelse autopers.

De elektrische Kangoo is de eerste die zijn gezicht laat zien. Die mag zich in 2012 onsterfelijk maken tijdens de Olympische Spelen in Londen, waar hij wordt ingezet als taxi. Na de Kangoo volgt de Fluence, die is in eerste instantie bedoeld voor Project Better Place, waarbij een infrastructuur voor elektrische auto's wordt ontwikkeld. In 2011 gaat dat project op verschillende plaatsen in de wereld van start.

Even sterk als 1.6
Renault maakt zich sterk dat de elektrische Fluence het zelfde kan als een Mégane met een 100 pk sterke 1,6-liter motor. De trekkracht tussen de 50 en de 100 km/u moet echter een stuk hoger zijn. Renault belooft dat hij vooral in stadsverkeer goed uit de voeten kan. De topsnelheid moet op 130 km/u liggen.

Op dit ogenblik wordt gewerkt aan de aërodynamica van de elektrische auto's. Bij een betere stroomlijn verbruikt een auto minder energie en dat is goed voor de actieradius. Ook aan de temperatuur in het interieur hij extreem hoge en lage temperaturen wordt gewerkt. Om die comfortabel te houden, is ook veel energie van de batterijen nodig want er is geen verbrandingsmotor als warmtebron meer. Als dat goed onder controle is, kan de actieradius worden geoptimaliseerd.

Van 8 uur tot 5 minuten laden
De prototypes van de Kangoo hebben zo'n acht uur aan het stopcontact nodig om 150 tot 200 kilometer ver te kunnen komen. Door speciale techniek die bij klanten thuis kan worden geïnstalleerd, moet de oplaadtijd ook de helft korter kunnen. Snelle oplaadpunten op de openbare weg kunnen dat terugbrengen tot twintig à dertig minuten.

Via Project Better Place moeten oplaadpunten worden ontwikkeld die de batterijen in vijf minuten kunnen opladen met genoeg energie voor 150 kilometer. Daarmee kost het opladen niet veel meer tijd dan gewone brandstof tanken. Ook worden de Renaults voorbereid op een wisselsysteem, waarmee een lege batterij meteen voor een volle kan worden gewisseld. (autoweek.nl/jvr)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234