Renault en Mercedes gaan samen kleine auto’s produceren
BRUSSEL
Mercedesfabrikant Daimler gaat samen met zijn concurrenten Renault en Nissan elektrische auto’s ontwikkelen.
De constructeurs zullen ook de motoren van hun kleine modellen delen de Smart, bijvoorbeeld, en de Renault Twingo. Dat kondigden de wereldleiders van de auto-industrie gisteren op een persconferentie in Brussel aan.
De autogiganten bezegelen de samenwerking met een kleine kruisparticipatie. Daimler koopt 3,1 procent van de aandelen in Renault en Nissan, de Fransen en de Japanners nemen 1,55 procent van de aandelen in Daimler over.
Daimlertopman Dieter Zetsche en Renaultbaas Carlos Ghosn kondigden hun samenwerking aan op een druk bijgewoonde persconferentie in hartje Brussel: een neutraal terrein, waarmee zowel de Duitsers als de Fransen schijnen te kunnen leven. De toplui bevestigden dat de Smartfabriek in Hambach vanaf 2013 ook Smarttweezitters zal bouwen, terwijl er Smartvierzitters van de band rollen in de Twingofabriek in het Sloveense Novo Mesto. Alles voor van de schaalvergroting, die volgens de autobazen moet leiden tot meer efficiëntie en meer flexibiliteit in de productie.
De Duitse constructeur en de Frans-Japanse groep zullen de basisarchitectuur voor hun Twingo’s en Smarts samen ontwikkelen en delen. Renault zou tegen 2012 ook de technische basis moeten leveren voor een instapversie in Mercedes’ gamma van lichte bedrijfswagens, die in de Renaultfabriek in het Franse Maubeuge gebouwd zouden worden.
De kersverse partners zullen ook samen benzine- en dieselmotoren ontwikkelen en zich buigen over de elektrische motoren van de toekomst. Zo zou Infiniti, Nissans luxewagenmerk, binnenkort over Mercedesmotoren kunnen beschikken, of zou de Mercedes Vito met een Renaultdieselmotor uitgerust kunnen worden. Ghosn en Zetsche benadrukten dat ze nog meer mogelijkheden voor verdere samenwerking onderzoeken. “Maar een volledige fusie is niet aan de orde”, benadrukken ze.
Aansluitend aan de aankondiging maakte de Franse minister van Economie Christine Lagarde bekend dat de Franse staat een bijkomende participatie van 0,55 procent neemt in Renault. Renault geeft namelijk nieuwe aandelen uit om Daimler in het kapitaal te laten stappen, en Frankrijk wilde zich liever niet onder de 15 procent zien dalen.