Zondag 23/02/2020

Remixgod is klaar voor eigen werk

België is te klein geworden voor Stephen Fasano. Sinds zijn internationale doorbraak met een remix van 'I Follow Rivers' van Lykke Li is de Brusselaar wereldwijd een veelgevraagde producer. Met 'Sunlight' doet The Magician het nu volledig onder eigen naam. En eigen label.

Zwart kostuum, kraaknet wit hemd. En dan die espadrilles daaronder, om het geheel wat te breken. Het is niet moeilijk om Stephen Fasano (38) te herkennen. Wanneer de producer-dj zijn pak draagt, wordt hij The Magician. Als muzikale tovenaar reist hij de wereld rond. Inclusief toverstaf, die aan het einde van elke dj-set in het publiek wordt geslingerd. Zoals drummers van rockbands doen. Een weldoordachte, stijlvolle gimmick.

Eens de outfit uit, is Fasano niet langer de wereldster maar een anonieme Brusselaar. Opgegroeid in een gewoon gezin, als kind van een Belgische moeder en een Italiaanse vader, in de buurt van Sambreville. En toch ligt hier de kiem van zijn internationale succes.

Herinnert u zich nog de eerste plaat die u kocht?

Stephen Fasano: "Als kleuter danste ik de hele dag op 'Rectangle' van Jacno, een muziekje dat werd gebruikt in de tv-spotjes van de Nesquik chocomelk. Dat plaatje heb ik niet zelf gekocht - ik was amper twee - maar ik heb het later van mijn moeder gekregen. Ik zal het ook nooit wegdoen. Het heeft zo'n mooi elektronisch, bijna eighties geluid. Op een of andere manier heeft dat nummer me toen al beïnvloed. Net als de platenkast van mijn vader. Hij was geen muzikant, maar een muziekliefhebber die luisterde naar Queen, Michael Jackson, Supertramp en Alan Parsons Project. Het kruim van de late jaren zeventig."

Ik hoor ook wat italodisco-invloeden. Heeft dat te maken met uw roots?

"Mijn oom - de jongere broer van mijn vader - was dj en had veel obscure discoplaten. Toen hij eind jaren tachtig stopte, heb ik zijn volledige installatie en collectie gekregen. De muziek vond ik toen veel te cheesy. Als twaalfjarige was ik meer bezig met new beat en acid house. Als ik wat centen kreeg, kocht ik platen in die genres. Die probeerde ik dan te mixen met de disco van Giorgio Moroder of Gino Soccio. Ik had geen andere keuze, in mijn verzameling zaten veel te weinig nieuwe platen. De muziek van mijn oom heeft dus zeker een invloed op mijn eigen werk gehad. Al ben ik er pas eind jaren negentig de waarde van gaan ontdekken. In die periode werden oude discoplaten platgesampeld en ik had thuis de originelen. Toen ben ik ze ook echt gaan draaien."

Hoe bent u zelf in die dj-wereld terecht gekomen?

"Sinds mijn zeventiende ging ik uit, al was ik geen groot feestbeest. Ik danste nooit, maar bleef de hele tijd naast de dj staan. Om te kijken hoe hij dat deed, welke platen hij draaide. Ik overleefde de nacht op maar één Coca-Cola, want ik wilde mijn geld sparen om nieuwe platen te kunnen kopen. In mijn slaapkamer maakte ik mixtapes, cassettes voor vrienden. Zij hebben me dan aangemoedigd om eens te gaan draaien in een klein café in Charleroi. Een avond, van negen uur 's avonds tot zes uur 's ochtends. Dat viel zo goed mee dat ik het twee jaar lang heb mogen doen. Elke zaterdagavond, telkens negen uur aan een stuk. Ik heb me toen volledig op de muziek gestort en ben gestopt met school. Eind jaren 90 werd ik resident van de Mad Club-feestjes in Fuse, later vaste dj in Dirty Dancing."

U was daarna ook zeven jaar de helft van Aeroplane. Net voor de grote doorbraak ging uw collega alleen verder. Nooit spijt van gehad?

"Zo'n breuk is natuurlijk nooit gemakkelijk, we zijn elkaar ook compleet uit het oog verloren. De eerste maanden na de split was ik wat verloren. Gelukkig heb ik snel beseft dat het een goede beslissing was voor ons allebei."

Voelt u zich comfortabel in de rol van 'magiër'?

"In het begin vond ik de naam wat arrogant klinken, al klopt het personage wel met mijn gevoel voor humor. Het idee komt van mijn vriendin Julie. Zij zegt wel eens dat ik magische krachten heb. (lacht) Met dat idee is ze aan de slag gegaan. Ik ben geen tovenaar die goochelt, maar ik doe wel trucjes met muziek. Het is geen grap, maar een stijlvolle gimmick. Steek me in dat pak en ik voel me een Franse dandy. Julie heeft mijn kostuums ontworpen, het artwork van de eerste Magic Tapes ook. Eigenlijk beschouw ik haar als de helft van The Magician."

Die Magic Tapes zijn mixtapes met uw selectie van beste tracks van de maand. Een fenomeen in de dj-wereld. Telkens als u er een online zet, krijgen de geselecteerde nummers een boost.

"Nochtans zet ik er nooit een tracklist bij. Een tovenaar geeft zijn trucs nooit prijs, hè. Vaak is de hele lijst al binnen de drie dagen ontrafeld, omdat mensen de nummers gaan opzoeken op internet of ze gewoon Shazam'en met de smartphone. Dat doet me denken aan de tijd dat ik zelf weken obsessief zat te zoeken naar bepaalde nummers die ik gehoord had in de discotheek. Nu gaat dat natuurlijk veel sneller dan vroeger, maar ik hou wel van mijn rol als tastemaker. Ik zit ook in een goede positie. Vaak krijg ik nieuwe nummers maanden voor ze verschijnen, soms exclusief. Heel fijn om dan als eerste die nieuwe nummers te delen. En wanneer er eentje klaar is, open ik een nieuwe map op mijn computer en begin ik nieuwe muziek te verzamelen. Het selecteren is het moeilijkst, soms zitten er tweehonderd tracks in die map. Eens de keuze gemaakt, gaat het snel. Een mix is in twee uur tijd gemaakt."

Ook uw eigen, nieuwe single zat verstopt in zo'n Magic Tape.

"Dat was grappig om zien. 'Sunlight' was echt nergens anders te vinden dan op die tape. Ik had een demo van het nummer al getest tijdens het Amerikaanse festival Coachella in april. Verder had niemand het gehoord, laat staan dat ze wisten dat het mijn nummer was.

"Met de nieuwe single ben ik niet meer de remixer, maar The Magician featuring een andere artiest. Nu is dat Years & Years, een band die ik heb leren kennen via mijn nieuwe managers in Londen. Stilaan wil ik ook beginnen denken aan een eigen album. Daarvoor heb ik alvast enkele fijne namen kunnen strikken. En ik heb mijn eigen independent label opgericht, Potion, dat exclusief wordt verdeeld door de major Warner Music. Daar kan ik dan ook muziek van anderen op gaan uitgeven. Nummers die ik zelf kan lanceren via mijn Magic Tapes."

U speelt nog amper in eigen land. Bent u te groot geworden?

"Op dit moment laat ik mijn carrière bepalen door de bookers en mijn management. Al probeer ik wel het beste voor België te bewaren. Vorig jaar heb ik Pukkelpop en Dour gedaan, dit jaar Tomorrowland. Dat was geweldig, ik hoop er volgend jaar met Potion een eigen podium te mogen inrichten. In september organiseer ik een eerste labelnight in Londen, in oktober volgen Barcelona en Parijs. Daarna misschien de wereld en Tomorrowland."

'Sunlight' van The Magician feat. Years & Years is verschenen bij Warner Music en nu te downloaden op iTunes.

---

5 Toptracks

Lykke Li - I Follow Rivers (The Magician Remix) - 2011

De internationale doorbraak met een remix die bijna nooit was verschenen. De Zweedse zangeres vond de versie aanvankelijk maar niets. Tot het nummer de wereld rond ging.

Sam Sparro - Happiness (The Magician Remix) - 2012

Berucht in eigen land sinds N-VA de versie gebruikte na de overwinning van de gemeenteraadsverkiezingen in 2012. Grappig en mooie publiciteit, vindt Fasano.

Clean Bandit - Rather Be (The Magician Remix) - 2014

Populaire edit van de superhit 'Rather Be'. Al 4,7 miljoen keer beluisterd op Soundcloud.

Peter & The Magician - Twist - 2011

Een samenwerking met dj Yuksek. De eerste jaren mixte Fasano zijn nummers af in diens studio. Nu doet hij dat in Londen.

The Magician feat. Years & Years - Sunlight - 2014

Onlangs nog Hotshot op StuBru, vandaag op 11 in de Ultratop. Voorbode van zijn eerste album. Met vocals van Years & Years, een beloftevolle band uit Londen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234