Zondag 25/10/2020

Theater aan Zee

Relatie tussen priester en moslima kan niet prikkelen

Beeld Víctor Durán

De superdiverse samenleving is een thema waarmee heel wat theatermakers vandaag aan de slag gaan. Helaas is de denkoefening die Tom Jansen en Elvis Peeters maakten niet de meest relevante.

Net als in zijn succesvoorstelling Datumloze dagen, staat Tom Jansen in De herder en de garagist in zijn eentje op het podium om een literaire tekst te brengen. Hij spreekt de zaal toe in de rol van een priester die worstelt met het feit dat hij zijn geloof kwijt is.

Het publiek wordt deelgenoot van enkele ethische dilemma’s van de priester: wat doe je als iemand over zijn misdaden komt biechten, maar zich niet wil aangeven? Moet hij aan zijn parochianen vertellen dat hij van zijn geloof viel of blijft hij de sacramenten stilzwijgend toedienen?

Zijn spreidstand wordt totaal wanneer hij een relatie begint met zijn gesluierde poetsvrouw. Want niet alleen introduceert de moslima de fysieke liefde in zijn voorheen celibataire bestaan, ze zorgt er ook voor dat hij onderdak zal bieden aan een gevluchte terrorist.

Elvis Peeters en Nicole Van Bael beschikken over een goede pen en maken plaats voor voldoende grijswaarden in hun karakterschets van de priester. In combinatie met de acteerkunst van Jansen levert dat een inleefbaar portret op, zonder dat het duidelijk is of het publiek nu wel of niet met hem moet sympathiseren. Maar dat kan niet goedmaken dat zowel de inhoudelijke thematiek als de vormelijke aanpak flirten met het cliché.

De superdiverse samenleving kan aanleiding geven tot uitdagende podiumproducties. Wanneer Peeters en Van Bael de islam simpelweg koppelen aan terrorisme, lopen ze echter al snel in de val van het publieke buikgevoel. Ook wat het katholicisme of de confrontatie tussen verschillende geloofsovertuigingen betreft, biedt de tekst weinig frisse denkstof.

De oerklassieke aanpak teert bovendien vooral op acteursmétier en kan niet verhullen dat er te weinig gezocht werd naar manieren om de theatrale mogelijkheden uit te buiten. Zelfs licht, geluid en rekwisieten ondersteunen het verhaal zonder het te ontregelen. Dat het decor in de geïmproviseerde theaterzaal van Theater aan Zee ook nog eens amateuristisch aandoet, maakt het plaatje - welja - compleet.

Jansen creëerde deze voorstelling grotendeels alleen. Een samenwerking met een goede regisseur en dramaturg zou wellicht een sterker stuk hebben opgeleverd.

Nog tot 3/8 op Theater aan Zee. theateraanzee.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234