Vrijdag 22/10/2021

Rekenhof heeft vragen bij financiering Oosterweel

De Vlaamse regering bij de voorstelling van het Valentijnsakkoord rond de Oosterweelverbinding. Beeld BELGA
De Vlaamse regering bij de voorstelling van het Valentijnsakkoord rond de Oosterweelverbinding.Beeld BELGA

Het Rekenhof stelt zich vragen bij de financiering van het Oosterweel-project. Zo is er nog onduidelijkheid over de toltarieven en wordt het voor de toekomstige concessiehouder geen sinecure om tegen 2016 twee miljard euro externe financiering aan te trekken. Dat schrijft het Rekenhof in zijn verslag over de zesde voortgangsrapportage van het Masterplan 2020. Het rapport wordt donderdag voorgesteld in het Vlaams Parlement.

Na het Valentijnsakkoord van de Vlaamse regering was het afwachten wat het Rekenhof zou vinden van de regeringsbeslissing over het Antwerpse Oosterweel-project. Ter herinnering: op 14 februari 2014 koos de regering Peeters II voor een geoptimaliseerd Oosterweeltracé voor het sluiten van de Antwerpse ring. Het geplande vrachtverbod in de Kennedytunnel sneuvelde en er kwam een gedifferentieerde tol in de tunnels (Oosterweeltunnel, Kennedytunnel en Liefkenshoektunnel). De brug over het Albertkanaal werd een tunnel en de 'paperclip' werd een 'Hollands complex'.

Door de bijsturingen zou er volgens het Rekenhof sprake zijn van een geraamde minderkost van 313 miljoen euro. Vooral de keuze voor een ander type tunnels (gestapelde cut-and-cover-tunnels in plaats van gezonken tunnels) levert een minderkost van 150 miljoen euro op. De tunnel onder het Albertkanaal (ipv brug) betekent dan weer een meerkost van 185 miljoen euro. De keuze voor het 'Hollands complex' in plaats van de paperclip heeft geen relevante meerkost.

Afwachten op toltarieven
Wat de geplande gedifferentieerde tol betreft, zegt het Rekenhof dat die tol nog juridisch moet onderzocht worden. Zo moet ze nog getoetst worden aan de Europese tolrichtlijn. Daarnaast is het afwachten wat de beste tarieven zullen zijn om het verkeer te sturen en om de nodige tolinkomsten te garanderen. Die tolinkomsten moeten het project namelijk mee financieren. Eerdere ramingen spraken van 349 miljoen euro aan tolinkomsten per jaar, maar de tarieven voor de gedifferentieerde tol zijn nog niet vastgelegd.

Net zoals in het verleden waarschuwt het Rekenhof voor mogelijke moeilijkheden bij de financiering van het project. Zo zal de toekomstige concessiehouder binnen het totaalplaatje van meer dan 3 miljard euro voor de realisatie van de Oosterweel zelf op zoek moeten naar 2 miljard euro. Dat wordt volgens het Rekenhof niet evident. "Het succesvol aantrekken van ongeveer 2 miljard euro externe financiering zonder gewestwaarborg lijkt geen gemakkelijke opdracht en zal afhankelijk zijn van de marktomstandigheden bij contractafsluiting", klinkt het.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234