Zondag 08/12/2019

Thomas Cook

‘Reizigers Thomas Cook die een beroep doen op het Garantiefonds moeten geduld uitoefenen’

Beeld Photo News

De federale overheidsdienst Economie vraagt reizigers die getroffen zijn door het faillissement van Thomas Cook en die een beroep doen op het Garantiefonds Reizen, om geduldig te zijn. “Alles wordt in het werk gesteld om de klanten zo snel mogelijk te vergoeden. Het is echter onmogelijk om vandaag een precieze termijn te communiceren. We vragen bijgevolg aan de reizigers om geduldig te zijn”, luidt het.

Wanneer de gedupeerde reizigers hun centen zullen terugzien, is dus nog niet duidelijk. De prioriteit van het Garantiefonds gaat momenteel naar de repatriëring van gestrande reizigers. De administratieve afhandeling van de terugbetalingsaanvragen gebeurt later. Gezien het grote aantal getroffen reizigers door het faillissement kan de afhandeling van de dossiers een tijdje duren. Alles wordt in het werk gesteld om de klanten zo snel mogelijk te vergoeden, zegt de FOD. 

Op de website van de federale overheidsdienst Economie staat een overzicht van wat reizigers wel of niet moeten doen, zowel diegenen die al in het buitenland zijn als diegenen die nog gingen vertrekken. Zo raadt de FOD onder meer aan geen extra geld te betalen om de vakantie voort te zetten, mocht het hotel dit vragen. Wie al op vakantie is in het buitenland hoeft zijn reis niet te onderbreken. 

Voor vragen kunnen reizigers de website van het Garantiefonds Reizen raadplegen en/of het noodnummer van de FOD Buitenlandse Zaken (0032 2 501 40 00) bellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234