Woensdag 27/01/2021

Reisboeken met BV's overspoelen Boekenbeurs

Met Witse kun je de spannendste plekken van het Pajottenland ontdekken, met Martin Heylen de koudste uithoeken van Siberië en Alain Grootaers neemt je mee op wereldreis. Beatrice De Keyzer, adjunct-uitgever toerisme bij uitgeverij Lannoo, ziet een gelijkenis tussen de huidige trend van reisboeken en die van kookboeken. "De personality van de kok is veel belangrijker geworden voor het succes van het kookboek, kijk maar naar SOS Piet. Bij reisboeken is dat niet anders. Als de naam van de gids een belletje doet rinkelen, zal het boek meer succes hebben dan hetzelfde boek van een onbekende auteur."

Betekent de opkomst van de reisboeken met BV's het einde van de traditionele reisgids, geschreven door een anonieme, ervaren reiziger? "Nee, want de traditionele reisgids spreekt een ander publiek aan en wordt met een ander doel gekocht", zegt De Keyzer. "Wie naar Frankrijk wil, zal een reisgids over dat land kopen, omdat hij vooral op zoek is naar praktische informatie."

Wie een reisboek met BV koopt, heeft andere motieven. "Zo'n boek heeft een groter droomgehalte", legt De Keyzer uit. "Het hoeft niet noodzakelijk te gaan over een reis die je dit jaar ook zelf wilt maken. Sommige lezers kopen zo'n boek uit belangstelling voor de BV in kwestie, omdat ze meer over hem of haar te weten willen komen. Of omdat ze het leuk vinden om een kijkje te nemen achter de schermen van een tv-programma. Het kan ook een manier zijn om na te genieten van de tv-serie."

Auteur of uithangbord?

Lannoo, dat momenteel een vijftal reisboeken met BV's uitgeeft, boekte zijn eerste succes in dit nieuwe genre met Katarakt anders bekeken. "Dat is begin dit jaar verschenen. We hebben er inmiddels 15.000 exemplaren van verkocht, wat erg veel is", zegt De Keyzer. "Misschien koop je het boek niet met de bedoeling om naar Limburg te gaan, maar krijg je daar wel zin in door de toeristische tips en informatie. We hoorden van de logies uit het boek en de toerismediensten dat mensen met het boek in de hand op verkenning gaan in de streek. Dat toont aan dat deze gidsen niet moeten onderdoen voor de traditionele reisgids.

"We werken ook vaak samen met Vlaanderen Vakantieland. Onze informatie is daarom degelijk en up-to-date. Anders werkt zo'n boek niet. Voor De Keyser van de smaak, de nieuwe serie over Limburg, bereiden we ook een boek voor. Net zoals voor Weg met De Soete, het nieuwe reisprogramma op VRT."

Zijn de BV's echt betrokken bij het boek of dienen ze enkel als uithangbord? "De mate waarin ze betrokken zijn, verschilt van boek tot boek. Martin Heylen heeft zijn relaas over Siberië uiteraard helemaal zelf geschreven", zegt Evelien Kayaert, adjunct-uitgever lifestyle bij Lannoo. "Voor Dans mondial, het reis- en dansboek van Evy Gruyaert en Lien Van de Kelder, hebben de meisjes allebei teksten geschreven, maar niet het hele boek. Er komen bijvoorbeeld ook dansspecialisten aan bod. Maar ze hebben wel inspraak gehad in hoe het boek eruitziet en wat erin komt. We proberen hen zoveel mogelijk te betrekken, in de mate dat hun agenda het toelaat."

Kortere levensduur

Heel wat BV's geven blijk van hun betrokkenheid met signeersessies op de Boekenbeurs. "Hubert Damen zal het boek Witse anders bekeken signeren. Dat boek over het Pajottenland is een beetje zijn kindje geworden. Hij houdt heel veel van de streek en kent ze ook goed. Niet omdat hij er geboren is, maar omdat hij voor de opnames van Witse bijna de helft van het jaar in de streek doorbrengt, en dat al enkele jaren lang.", zegt Kayaert.

De levensduur van een boek dat aan een BV of een tv-serie is gelinkt, is wel beperkter. "Ons boek over Katarakt heeft vier à vijf maanden heel goed verkocht, daarna viel het stil. Een tv-programma verdwijnt snel uit het geheugen. Een traditioneel reisboek heeft een levensduur van twee, drie jaar. Daarna is het niet meer up-to-date. Het klassieke reisboek en de reisverhalen met BV's kunnen dus perfect naast elkaar bestaan."

Bij kookboeken is de naam van de kok belangrijker geworden, bij reisboeken de bekendheid van de gids

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234