Maandag 16/09/2019

Regisseur Sam Mendes over 'Skyfall'

Toen de succesvolle Engelse theaterregisseur Sam Mendes (°1965) met American Beauty zijn eerste bioscoopfilm draaide, was die meteen goed voor vijf Oscars, waaronder die voor beste film en beste regisseur. Nadien volgden onder meer Road to Perdition en Revolutionary Road.

Een feestje in New York bracht een nieuwe wending in zijn carrière.

Stond een Bondfilm al lang

op uw verlanglijstje?

Sam Mendes: "Helemaal niet! Het is nooit mijn betrachting geweest om een commercieel filmregisseur te worden. Voor mij is commercieel succes niet het enige criterium. Ik ben wel geen 'auteur', want ik schrijf mijn eigen scenario's niet, maar een film - groot of klein, dat maakt niet uit - moet eerst en vooral voor mij persoonlijk iets betekenen. Ik had er dus, echt waar, nog nooit over nagedacht. Tot het ogenblik dat Daniel Craig mij op een feestje in New York vroeg of ik er zin in had. Zomaar, in een soort opwelling. En op dat moment, in die ene seconde, voelde ik: ja, eigenlijk wil ik dat wel doen! Natuurlijk moest Daniel zijn voorstel ook nog verkocht krijgen aan de producenten (lacht). Maar als ik die avond bijvoorbeeld te moe was geweest om naar dat feestje te gaan, dan had ik deze Bondfilm dus nooit geregisseerd. Het had ook wel met timing te maken. Ik wilde terugkeren naar Engeland en ik had ook weer zin in een grootschalig filmproject. En het was ook al lang geleden dat ik nog eens met Daniel had samengewerkt (voor de gangsterfilm Road to Perdition uit 2002, JT)."

Wist u meteen dat u zo'n film

zou aankunnen?

Mendes: "Neen, maar dat was net de uitdaging. Ik wilde iets doen waar ik ook wel een beetje bang voor was. Elke film is eigenlijk een leerproces. Soms leer je omdat iets werkt en soms leer je omdat het niét werkt.

"Ik denk dat ik nu bij Skyfall meer geleerd heb dan bij elke andere film, met uitzondering van American Beauty, want dat was mijn eerste film. Bij deze productie heb ik bijvoorbeeld gewerkt met filmdepartementen, in verband met speciale effecten en visuele effecten, waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden (lacht).

"Uiteindelijk ben je als regisseur maar zo goed als je medewerkers. En wat dat betreft, heb ik geluk gehad. Het had ook geen zin om te doen alsof ik een actieregisseur zoals Michael Bay of zo was."

Voor Daniel Craig was dit zijn derde Bondfilm. Hij zal zich dus wel comfortabel gevoeld hebben in zijn rol.

Mendes: "Comfortabel is geen woord dat ik zou gebruiken om Daniel te beschrijven. En dat strekt hem tot eer. Beroemd zijn, die hele Bondstatus: hij voelt zich daar juist heel onbehaaglijk bij. Hij wil vooral een normaal leven.

Als je een comfortabele Bond begint te zien, dan zie je volgens mij een vervelende Bond, een verwaande Bond. En dan kan je er best mee kappen."

Het is natuurlijk erg vroeg om het nu al te vragen, maar toch: zin in nog een Bondfilm?

Mendes: "Op dit moment? Neen, maar dat komt omdat ik mij nu té uitgeput voel. En omdat ik alles wat ik met een Bondfilm wilde doen, in Skyfall heb gestoken. Maar het is verbazend hoezeer films op bevallingen lijken. Terwijl je er mee bezig bent, heb je het gevoel dat je zoiets nooit meer wilt meemaken. Maar als de film er eenmaal is en vooral als de mensen ervan houden, dan vergeet je dat allemaal. Dus: wie weet?"

Op dat moment valt zijn oog op het James Bond-colablikje dat Javier Bardem op tafel heeft laten staan. "Je kunt er echt niet aan ontsnappen", grinnikt hij. En dan merkt hij dat het om zo'n Zero-drankje gaat en dat de vormgevers er het 007-logo in verwerkt hebben. "Look at that! Nu snap ik het pas. Dat is clever gedaan! Sorry, wat was de vraag alweer? Tja, een tweede Bondfilm? Wel, daarvoor zou ik eerst het gevoel moeten krijgen dat ik mezelf kan verrassen. Dat ik het nóg beter zou kunnen. Anders heeft het geen zin. In het verleden is het vaak zo geweest dat een nieuwe regisseur telkens voor een nieuwe visie zorgt. En zo hoort het ook." (Jan T.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234