Woensdag 29/06/2022

Regisseur Kevin Smith 'protesteert' tegen zijn eigen film

Nog vóór iemand Dogma gezien had, werd er tegen de film al fel geprotesteerd door de Catholic League for Religious and Civil Rights. Toen de film vorige maand in de VS in roulatie kwam, stonden er dan ook verontwaardigde manifestanten aan diverse bioscopen te betogen. Tussen hen stond ook de regisseur van de film, Kevin Smith, compleet met zelfgemaakte bordjes waarop slogans te lezen stonden als 'To Hell With Dogma' en 'Dogma is Dog-Shit'.

Het gebeurt wel eens dat een regisseur zich naderhand van zijn eigen film distantieert, maar dat was hier allerminst het geval. Integendeel! Regisseur Kevin Smith heeft de voorbije maanden al veel tijd en energie moeten steken in allerlei pogingen om duidelijk te maken dat hij, als praktiserend katholiek, met Dogma (géén verband met het Deense filmcollectief en zijn kuisheidsregels) absoluut geen blasfemische film heeft willen maken. Zijn aanwezigheid tussen de demonstranten was, naar eigen zeggen, evenmin als een provocatie bedoeld. Hij wou voornamelijk te weten komen wie de betogers waren en waarom zij zich zo druk maakten.

De manifestanten waren volgens Kevin Smith blij met zijn aanwezigheid, omdat er op die manier toch óók een jongere zijn overtuiging kwam verdedigen. Een vrouw vond wel dat zijn 'Dog-Shit'-slogan niet echt gepast was, maar Smith verdedigde zich met de opmerking dat de film in kwestie dat blijkbaar óók niet was. Uiteindelijk werd overeengekomen om het woordje 'shit' te verwijderen, zodat hij ten slotte met de nogal vreemde zin 'Dogma is Dog' stond te betogen.

Even dreigde Kevin Smith door de mand te vallen, toen een televisieploeg hem als de regisseur van Dogma meende te herkennen. Maar Smith bleef onverstoorbaar. Ja, men had hem reeds vaker op de gelijkenis gewezen, maar hij was wel degelijk dikker dan de regisseur. En neen, hij was niet van plan om Dogma te gaan bekijken, maar hij wou wél toegeven dat hij de eerste film van die regisseur gezien had en dat hij die toch wel goed had gevonden!

Uiteindelijk leverde de gedachtewisseling met de échte betogers niet veel nieuws op. Geen van hen had de film blijkbaar gezien, maar dat was nog geen reden om hem niet te veroordelen. Typisch citaat: "Ik hoef mijn hoofd niet in een riool te steken om te weten dat het een riool is."

De perikelen rond de film dateren al van dit voorjaar. Na Clerks en Chasing Amy was Dogma de derde film waarvoor scenarist-regisseur Kevin Smith in zee ging met Miramax. Deze productiemaatschappij werd indertijd als independent opgericht door de gebroeders Bob en Harvey Weinstein, maar maakt inmiddels deel uit van het grote Disney-concern. Daar maakte men zich vrij snel zorgen over 'mogelijk' protest tegen Dogma.

Disney heeft het al eerder moeilijk gehad met bepaalde films die door haar dochterbedrijf Miramax voor distributie werden aangekocht. Dat was bijvoorbeeld het geval met de Britse film Priest, over een homoseksuele priester, en met het controversiële want zeer rauwe en onverbloemde tienerportret Kids. In 1995 was Priest aanleiding tot een Disney-boycot door religieuze groeperingen en zelfs bommeldingen. De film Kids werd in datzelfde jaar door de keuringscommissie bedacht met een NC-17-quotering, waardoor een film verboden wordt voor jongeren onder de zeventien jaar. Het Disney-bedrijf hanteert echter de strikte regel dat de studio nooit een film met een NC-17-quotering zal uitbrengen. Dat probleem werd toen door een handigheidje van de Weinstein-broers opgelost. Ze kochten zélf de vertoningsrechten van Kids over en lieten de film in de Amerikaanse bioscopen verdelen door een speciaal daarvoor opgerichte distributiefirma, namelijk Shining Excalibur.

Wat Dogma betreft, had Miramax dus hetzelfde kunnen doen en de film laten distribueren door Shining Excalibur om zo Disney uit de wind te zetten. Maar in tegenstelling tot Kids, een kleine film met een arty reputatie, had Dogma volgens de Weinstein-broers wel degelijk heel wat potentieel als film voor een breed publiek. De rolbezetting is trouwens indrukwekkend, met onder anderen Ben Affleck, Matt Damon, Alanis Morissette, Salma Hayek, Linda Fiorentino, Alan Rickman en Chris Rock. Daarom werd voor een andere strategie gekozen. Bob en Harvey Weinstein kochten zélf de hele film op, met andere woorden: ze betaalden het hele productiebudget en dus niet alleen de distributierechten. En dan gingen ze op zoek naar een filmbedrijf "met wat spieren", met andere woorden: met voldoende marketing- en distributiecapaciteiten om de film zo breed mogelijk uit te brengen in de Amerikaanse bioscopen. Dat bedrijf hebben ze inmiddels gevonden in de firma Lion's Gate.

Dogma beleefde eerder dit jaar zijn wereldpremière op het Filmfestival van Cannes. Daar bleek dat de film nog het best als een 'theologische actiekomedie' omschreven kan worden. Kort samengevat komt het verhaal hierop neer: twee gevallen engelen (vertolkt door Matt Damon en Ben Affleck) hebben in de katholieke leer een theologisch 'gaatje' gevonden, waardoor ze eindelijk in staat zouden zijn naar huis (in casu: het paradijs) terug te keren. Maar aangezien ze voor eeuwig verbannen waren, zou hun terugkeer de onfeilbaarheid van God in het gedrang brengen, wat dan meteen de hele schepping op de helling zet. Eén van de dogma's die in de film zelf uitdrukkelijk geponeerd wordt, is dat God zélf wel degelijk gevoel voor humor heeft. Maar blijkbaar geldt dat niet voor ál zijn volgelingen.

In België zal Dogma vanaf 2 februari in de bioscoop te zien zijn.

(Jan T.)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234