Zaterdag 19/10/2019

Regisseur Darren Aronofsky pusht Mickey Rourke in 'The Wrestler' tot glansrol HHHH

Zo getalenteerd maar o zo lui

Na het zuinig ontvangen The Fountain scoort regisseur Darren Aronofsky (39) nu een wereldwijde hit met zijn film The Wrestler. Vooral dankzij de fenomenale rol van Mickey Rourke als worstelaar Randy 'The Ram' Robinson. Maar het kostte bloed, zweet en tranen om de film gemaakt te krijgen.

Door Han Ceelen

Darren Aronofsky reageert wat cynisch op de complimentjes die hij van journalisten krijgt over zijn laatste film The Wrestler. "Volgende keer kunnen jullie me weer de grond in boren", zegt hij, refererend aan de scherpe kritiek op zijn vorige film The Fountain. Maar het voelt goed, geeft hij even later toe, om weer eens positief in de aandacht te staan. De reacties op The Wrestler zijn overal juichend, en de film won twee Golden Globes en de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. "Dat soort publiciteit is heel belangrijk", zegt Aronofsky. "Vooral voor een onafhankelijk filmmaker."

Aronofsky, die samen met hoofdrolspeler Mickey Rourke in Parijs is om zijn film te promoten, laat zich als filmmaker lastig categoriseren. De New Yorkse regisseur brak door met de visueel gedurfde films Pi (1998) en Requiem for a Dream (2000) en maakte vervolgens met The Fountain (2006) een echte ideeënfilm, die in deze krant werd omschreven als "een soort meditatie over dood en sterfelijkheid". The Wrestler is, althans wat de plot betreft, dan weer een redelijk ongecompliceerde actiefilm. De film vertelt het verhaal van Randy 'The Ram' Robinson (een glansrol van Rourke), een aan lager wal geraakte worstelaar. Hij woont in een trailerpark, en vecht zijn partijtjes in het B-circuit. Als hij door een hartaanval wordt gedwongen te stoppen, probeert hij opnieuw in contact te komen met zijn dochter (Evan Rachel Wood), van wie hij vervreemd is geraakt. Ook knoopt hij een relatie aan met een oudere stripper (Marisa Tomei). Aan het eind van de film besluit hij nog een keer de ring in te stappen voor een gevecht tegen zijn oude nemesis The Ayatollah.

Filmen met kikkersprongen

Aronofsky liep al jaren met plannen voor de film rond, en dacht ook vanaf het begin aan Rourke voor de hoofdrol: "Ik ben altijd een grote fan geweest van Mickey. Ik herinner me nog precies waar ik Angel Heart heb gezien. Hier op de Champs Elysées, toen ik als tiener aan het backpacken was. Ik zag het gewoon helemaal voor me: Mickey met een blonde pruik op zijn hoofd, à la Hulk Hogan." (lacht)

Dit hield wel in dat de regisseur twee jaar moest vechten om het toch niet zo enorme budget van 6 miljoen dollar bij elkaar te krijgen. "Niemand in Hollywood geloofde in Mickey", zegt hij. "Hij was lastig, en zou geen sympathiek personage kunnen spelen. Toen er even sprake van was dat Nicolas Cage de film zou doen, was hij in no time gefinancierd met een drie keer zo hoog budget. Maar ik wilde toch liever Rourke, en uiteindelijk is het gelukt met steun van een Frans productiehuis."

Een paar maanden na de release van The Wrestler is die weifelende houding van de producenten nauwelijks meer voor te stellen. Aronofsky's keuze voor Rourke wordt intussen beschouwd als een meesterzet, en alom wordt gewezen op de frappante parallellen tussen het leven van de acteur en dat van zijn personage.

Ook Rourkes veelgeprezen acteerprestatie kwam echter niet zonder slag of stoot tot stand, aldus de regisseur: "Ik heb hem behoorlijk moeten pushen. Mickey is zeer getalenteerd, maar ook een beetje lui. Soms had ik het idee dat hij liever in de disco zou staan dan op de set. Ook had hij de neiging om zich te verstoppen. Hij vond het eng om diep te graven, omdat hij dan op emotioneel donkere plaatsen terechtkwam." Dit gold bijvoorbeeld voor de memorabele scène waarin Randy op de delicatessenafdeling van een supermarkt werkt, zegt Aronofsky: "Mickey was echt onmogelijk tijdens die scène. Hij vroeg steeds of Randy niet iets achter de schermen kon doen. Pas later besefte ik dat hij waarschijnlijk werd herinnerd aan zijn eigen down and out-periode, toen hij ook niet onder de mensen durfde te komen." Wellicht speelde daarbij ook nog mee dat de klanten in de supermarkt geen acteurs waren, maar echte klanten. The Wrestler heeft een zeer realistische feel, die wordt veroorzaakt doordat de film is opgenomen op echte locaties in New Jersey. Ook de worstelaars en de toeschouwers in de film zijn the real thing, zegt Aronofsky: "We filmden tussen echte worstelmatches door. Als er een partij was afgelopen draaiden wij een paar scènes, net zo lang tot het publiek ons begon uit te jouwen, en dan trokken we ons weer terug. Zo gingen we met kikkersprongen door die wedstrijden heen." De gesprekken die Rourke in de film voert met andere worstelaars, kwamen meestal spontaan tot stand, zegt hij. "Ik schat dat 30 tot 40 procent van de dialogen is geïmproviseerd."

'Een echte Dardennefilm'

Omdat de camera de acteurs ook nog eens heel dicht op de huid zit, krijg je als toeschouwer soms bijna het idee dat je naar een documentaire zit te kijken, zoals bij een film van de gebroeders Dardenne. Die behoren dan ook tot Aronofsky's grote voorbeelden: "Ik ben een grote fan van de Dardennes, vooral van hun film Rosetta. Eigenlijk is The Wrestler een Dardennefilm met filmsterren."

Wil dat ook zeggen dat we in zijn volgende film weer iets dergelijks kunnen verwachten? Nee, zegt Aronofsky. "Ik vond het leuk om in deze stijl te werken, maar ik denk dat je als creatief persoon jezelf moet blijven uitdagen en uit je veilige hokje moet durven te stappen. Dus het blijft gewoon weer afwachten."

Regisseur Darren Aronofsky:

Soms had ik het gevoel dat Rourke liever in de disco stond dan op de set

n Regisseur Aronofsky liep al jaren met plannen voor zijn worstelepos The Wrestler rond, en dacht ook vanaf het begin aan Rourke voor de hoofdrol: 'Ik zag het gewoon helemaal voor me: Mickey met een blonde pruik op zijn hoofd, à la Hulk Hogan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234