Woensdag 26/06/2019

Antwerpse haven Nieuw dok

Regering kiest voor uitbreiding Antwerpse haven met beperkt nieuw dok

Het Deurganckdok. Het nieuwe dok zou hierop aansluiten, de noordzijde zou een groene buffer blijven. Beeld Kristof Pieters

De Vlaamse regering heeft voor de uitbreiding van de Antwerpse haven definitief het zogenaamde negende alternatief gekozen. Dat combineert een beperkt nieuw dok, dat aansluit op het bestaande Deurganckdok, met nieuwe containercapaciteit via inbreiding. Het polderdorp Doel kan in het scenario blijven bestaan.

Dat de regering het meeste brood zag in het negende alternatief was al langer bekend, maar nu wordt het ook vastgelegd in een ontwerp van voorkeursbesluit. Dat betekent dat op 8 juni het openbaar onderzoek kan beginnen, met inspraak van alle betrokkenen. In 2025 zou het project moeten zijn afgerond, ongeveer gelijktijdig met het voltooien van de Oosterweelverbinding.

In het gekozen alternatief komt er een beperkt nieuw dok, dat niet aantakt op de Schelde, maar op het Deurganckdok. Het nieuwe dok wordt enkel langs de onderzijde ontwikkeld, waardoor er capaciteit is voor 3,2 miljoen extra containers. Aan de noordzijde komt een aarden wal en een groene buffer.

Daarnaast wordt er capaciteit gevonden voor 4 miljoen extra containers in de bestaande haven, via de uitbreiding van de Noordzeeterminal en een nieuwe terminal op het Noordelijk Insteekdok, dat wordt gedempt. Er komt ook een nieuwe terminal aan het Waaslandkanaal, ten westen van de Kieldrechtsluis.

Het polderdorp Doel wordt gevrijwaard in het scenario, al is nog niet bekend in welke vorm. "Het is absoluut niet de bedoeling om terug te keren naar de situatie van voor 1998", zegt mobiliteitsminister Ben Weyts. "Maar we voorzien wel enige woonfunctie." Een onderzoeks- en ontwerpbureau gaat na wat er nog mogelijk is voor het dorp.

De nieuwe capaciteit zal leiden tot extra verkeersdruk in het Waasland, maar die wil de regering deels opvangen door meer gebruik van spoor en binnenvaart. "Op dit moment wordt in de haven 37 procent van de goederen via binnenschip en 7 procent via het spoor verwerkt", zegt Weyts. "Voor de concessies van de nieuwe terminals leggen we hogere voorwaarden vast. De kandidaten moeten 42 procent via binnenschip en 15 procent per spoor vervoeren.”

Daarnaast komt er een westelijke ontsluiting van de Waaslandhaven naar de E34. Er wordt ook een Ruimtelijk Uitvoeringsplan opgesteld voor een nieuwe verbinding tussen de E34 en de N70.

Voor de natuurcompensatie zijn er nog verschillende pistes. De Vlaamse overheid heeft 169 hectare ten zuiden van het gehucht Prosper in bezit, dat momenteel wordt beheerd door landbouwers. Dat zou kunnen worden ingericht als natuurgebied. Een andere mogelijkheid is de inrichting van polders op de Linkerscheldeoever als natuurgebied, of de aanleg van eilanden in de Schelde.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden