Dinsdag 06/12/2022

Regenval en windhozen als ramp erkend

De Ministerraad heeft enkele Koninklijke Besluiten goedgekeurd die uitzonderlijke weersomstandigheden als algemene ramp erkennen. Het gaat om de overvloedige regenval en windhozen die plaatsvonden op 21 en 22 juli 2009 in Lier en Lint, op 7 oktober 2009 in Beersel, Bertem, Halle, Kortenberg, Oud-Heverlee, Sint-Genesius-Rode, Tervuren en Wezembeek-Oppem, Eigenbrakel, Kasteelbrakel, Genepiën, Graven, Nijvel, Rebecq, Tubeke en Waver, Ardooie, Lichtervelde en Menen, Edingen en Saint-Ghislain, Sint-Truiden, Elsene, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Gillis, Ukkel en Vorst, op 9 oktober 2009 in Brugge, Blankenberge, Middelkerke, Oostende en Wervik en tot slot op 25 en 26 mei 2009 in Sint-Katelijne-Waver, Antoing, Binche, Erquelinnes en in Cerfontaine.

Vakbonden protesteren op Euromanifestatie in Brussel

De Europese vakbonden zullen in het najaar bijeenkomen op een Euromanifestatie in Brussel, net voor de Europese herfsttop. Dat laat de Waalse socialistische vakbond CGSP weten. De Waalse vakbond zal tijdens het Belgische voorzitterschap nog andere acties opzetten rond haar belangrijkste 22 eisen over onder meer de indexatie van de lonen, de minimumlonen, of de tweede en derde pensioenpijler. De Europese vakbonden zullen bijeenkomen op een manifestatie in Brussel op 29 september.

Protest groeit tegen verbreding Brusselse ring

Een groep mobiliteits- en milieuverenigingen heeft zich uitdrukkelijk uitgesproken tegen een verbreding van de Brusselse ring. Onder de gemeenschappelijke noemer Modal Shift bundelden ze een reeks buitenlandse studies die moeten aantonen dat meer rijstroken de structurele fileproblemen niet zullen oplossen. Volgens Modal Shift is het onzinnig om extra rijstroken te gaan aanleggen op een moment dat de economie gekortwiekt is. Bovendien zou bijkomende infrastructuur het praktisch onmogelijk maken om de vooropgestelde doelstellingen op het vlak van fijn stof en CO2 te halen.

De groep verwijst ook naar Londen, waar de ring in de jaren tachtig sterk werd uitgebreid. Dat gaf een tijdelijke verbetering, maar zoog al snel bijkomend verkeer aan. Voorts waarschuwt de groep ook voor gecombineerde investeringen in bijkomende wegen en openbaar vervoer. Dat zou de voordelen van het openbaar vervoer neutraliseren en betekent dus niet meer dan “het door deuren en ramen gooien van publieke middelen”. Als mogelijke oplossing verwacht Modal Shift vooral heil van een intelligente kilometerheffing. Zo zouden cijfers van het Centraal Planbureau in Nederland aantonen dat een heffing op 5 procent van de afgelegde kilometers tijdens de spitsuren de files met 50 procent zou doen afnemen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234