Vrijdag 16/04/2021

Sociale media

"Redbullisering van de maatschappij": nieuwste hype is dansen naast rijdende auto

null Beeld RV
Beeld RV

Het internet heeft een nieuwe uitdaging: de Keke Challenge of In My Feelings Challenge. Maar behalve populair is die ook levensgevaarlijk: bestuurders stappen hierbij namelijk uit een rijdende auto om een dansje te doen.

In Egypte riskeer je een jaar cel wanneer je als bestuurder betrapt wordt op het deelnemen aan de nieuwste rage op het internet. In de VS staat er een boete van rond de 1.000 dollar op. Maar ook elders in de wereld kunnen politiediensten niet lachen met de Keke Challenge, ook bekend als Kiki Challenge, The Kiki of In My Feelings Challenge.

Daarbij stappen bestuurders uit hun nog stapvoets rijdende auto's om even een dansje te doen. De bedoeling is om al dansend naast de auto te lopen, terwijl een passagier daar een filmpje van maakt, alvorens weer in te stappen en voort te rijden alsof er niets is gebeurd.

Dat dat ook grondig fout kan lopen, bewijst een filmpje dat dit weekend in Nederland online werd gezet. Daarop stapt een bestuurder in Putten, een uurtje ten oosten van Amsterdam, uit de wagen om zijn ding te doen. Maar de auto geraakt van de baan en knalt tegen een boom. Een andere auto kan de stuurloze wagen maar nipt ontwijken.

Bij ons zijn er nog geen gevallen gemeld, maar de federale politie waarschuwt alvast dat het deelnemen aan de challenge op de openbare weg zonder meer strafbaar is. "Ik zie op het eerste gezicht al inbreuken tegen vijf artikels van de wegcode", zegt Sarah Frederickx van de federale politie. "De belangrijkste daarvan zijn dat een bestuurder ten allen tijde zijn voertuig onder controle moet houden en dat andere weggebruikers niet in gevaar gebracht mogen worden. Wij ontraden dit gedrag ten strengste."

Will Smith

De uitdaging is genoemd naar het nummer van de Canadese rapper Drake waarin hij ene Kiki/Keke bezingt. "In My Feelings" is dan ook de soundtrack bij alle filmpjes die online terug te vinden zijn. Het begon heel onschuldig: met een clipje van de Amerikaanse comedian en socialemediafenomeen Shiggy. Hij deed eind juni midden op straat een dansje op de tonen van de nieuwste Drake. Vervolgens sprongen beroemdheden als Will Smith en DJ Khaled op de kar door het dansje na te bootsen op steeds vreemdere en gevaarlijkere plekken. Wat dus uiteindelijk leidde tot de bovenstaande variant.

Dat is typisch voor zulke uitdagingen, weet trendwatcher Herman Konings. "Het feit dat het gevaarlijk is, dat ervoor gewaarschuwd wordt en dat er discussie over is, maakt het nog zoveel aantrekkelijker. Daardoor zoeken de jongeren die eraan deelnemen, steeds meer grenzen op. Doordat er zo veel prikkels rondom ons heen zijn, ervaren we het dagelijkse al snel als banaal. Het is de redbullisering van de maatschappij: we zoeken steeds meer naar extremen, we zien steeds meer testing the limit-gedrag."

Will Smith.  Beeld RV
Will Smith.Beeld RV

Geen lang leven beschoren

De Keke Challenge heeft sowieso alles in zich om viraal te gaan, ziet Tom Palmaerts van trendbureau Trendwolves. "Je hebt dezelfde template als bij andere succesvolle challenges: een simpele opdracht en een duidelijk kader. Hier is dat een dansje op de muziek van Drake. Dat laat veel ruimte voor creatievelingen en durfals om een stapje verder te gaan."

Maar net zoals dat vandaag niemand nog een Ice Bucket Challenge doet, een hele lepel kaneel of capsules wasmiddel probeert door te slikken, zo is ook de kans klein dat eind dit jaar nog iemand dansend naast zijn rijdende auto wordt gespot. Misschien zelfs eind deze zomer al niet meer, zegt Palmaerts.

"Dergelijke challenges volgen doorgaans de traditionele hypecurve. Eén iemand begint en dan wordt dat geklasseerd als raar. Maar een tweede persoon keurt het goed en een derde zorgt voor een beweging. Als de klassieke media het dan ook nog eens oppikken en bekende personen scharen zich erachter, dan kan het echt exploderen."

Dat is vaak meteen ook de aankondiging van het einde, zegt Palmaerts. "Doorgaans geldt: hoe sneller je van één persoon die iets raars doet naar het explosiepunt bent geraakt, hoe sneller een hype ook uitdooft. Waarop er weer iets nieuws ontstaat."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234