Maandag 20/01/2020

Red Hot

Het Vaticaan verketterde haar, MTV bande haar clips en de media maakten de voorbije jaren brandhout van haar platen. Maar de laatste maanden lijkt Madonna weer op kop te lopen. Haar laatste concerten krijgen zelfs euforische recensies. Dat belooft voor het Sportpaleis.

Wat zou het geheim van Madonna's succes zijn, in een wereld waar hypes even snel komen als gaan, en carrières in de popindustrie vreemde bokkensprongen maken? Het blijft moeilijk te ontcijferen. Op koppigheid en ambitie alleen kun je immers geen drie decennia lange carrière bouwen. Zou het dan toch aan haar legendarische kameleon-karakter liggen?

De Queen of Pop veranderde in drie decennia minstens zo vaak van gedaante als van geluid. Van boytoy tot tomboy: slechts één kapsel verschil. En ook tussen provocateur en patroonheilige leek zelden een hoog tussenschot opgetrokken. Maar de mythische popster, die in de jaren tachtig en negentig mijlenver voorliep op de rest én haar tijd, leek de eeuwwisseling minder roemrijk te doorstaan. Plots holde ze nogal opzichtig muzikale trends en andere popsterren achterna. En werd ze op basis van haar leeftijd afgeserveerd.

Stond er dan toch een uiterste houdbaarheidsdatum op Madonna? In april walgde R&B-ster Drake publiekelijk toen ze hem vol op de mond kuste tijdens een optreden, alsof een oud besje hem net had aangerand en gemuild. Bovendien was ze wereldwijd de kop - of kont - van Jut toen ze met de billen bloot ging tijdens een awardshow. De jonge Madonna choqueerde de goegemeente in het verleden wel meer door te strippen, maar een halfnaakte vijftigjarige popster... dat bleek dan toch die ene brug te ver.

Drie jaar geleden zag een opinieschrijfster van Forbes zich zelfs genoodzaakt om de verdediging van de popster op zich te nemen, toen La Ciccone na de Superbowl opmerkingen naar het hoofd geslingerd kreeg als 'grootmoedertje' en 'smeltende huid'. Terecht stelde de schrijfster vast dat generatiegenoten als Tom Petty en Bruce Springsteen nooit zo op hun leeftijd werden afgerekend.

Maar kijk: zo'n twintig jaar na het roemruchte The I Hate Madonna Handbook is het kennelijk niet meer bon ton om af te geven op de Queen of Pop. Hoewel de popster het nooit echt moest hebben van awardcomités, die zelfs haar meest iconische popplaat Like A Prayer ooit stiefmoederlijk negeerden of van muziekcritici, die eerder sabel dan pluim veil hadden voor haar werk, lijkt een pax media-Madonna dan toch in de maak.

Mea culpa

In september verschenen de eerste laaiende recensies van haar nieuwe tour. Een bloemlezing? "From showstopper to showstopper, she proved once again that she doesn't just crave the spotlight - she owns it", jubelde The Montreal Gazette. Hippe en veelgelezen muziekblogs als Consequence of Sound publiceerden dan weer artikels waarin haar liedjes "culturele toetsstenen" genoemd werden: "Ze kunnen vaak volledig op zichzelf staan, zonder de franjes van spots, dansers en choreografie."

The New York Times voegde daaraan toe dat "Madonna zichzelf niet heeft toegestaan om een oldies act te worden", en schreef dat "de les is dat de ontembare sex pot (vrij vertaald: sexy nymfomane) altijd zal zegevieren". Lizzy Acker van Willamette Week ging nog een stapje verder in haar lovende verslag, en sloeg van meet af aan een mea culpa: "Beschouw dit als een formele verontschuldiging voor alle negatieve zaken die ik ooit over Madonna heb gezegd."

Zelfs Sean Penn, met wie ze ooit in een mensonterend Ike & Tina-achtig huwelijk zat, bedacht haar onlangs schoorvoetend met lauwerkransen. De acteur, die nooit een hoge pet ophad van haar carrière, schreef zijn voormalige vrouw dat hij eindelijk haar kunst naar waarde kan schatten. "Dertig fuckin' jaar later", sneerde Madonna in een reactie op die brief tijdens een concert.

De les die u kreeg van de ontembare sex pot? Niemand lijkt beslag te kunnen leggen op de kroon van de Queen of Pop, zelfs al komen Beyoncé of Rihanna meer dan eens dichtbij. Maar anno 2015 bewijst La Ciccone dat ze nog steeds bovenop de troon zit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234