Dinsdag 27/07/2021

Red Bull versus Ferrari, Vettel versus Alonso Sebastian Vettel

Morgen valt het verdict in wat de formule 1 zal onthouden als een van de boeiendste seizoenen ooit. Met tweeën zijn ze nog, de kandidaten voor de titel: Sebastian Vettel,in een Red Bull, en Fernando Alonso, in een Ferrari. Tijd om de twee topcoureurs naast elkaar te zetten.

Carrière Ontdekt door BMW, dat hem in 2007 in Indianapolis liet debuteren als vervanger van de gewonde Robert Kubica. Vettel finishte meteen in de punten (achtste) en was de jongste ooit die dat voor mekaar kreeg. Red Bull plukte hem meteen weg en stoomde hem in 2008 bij Toro Rosso klaar voor het grote werk. Is nu bezig aan zijn vierde seizoen bij Red Bull.

Afkomst Vader Norbert had een kleine schrijnwerkerij. Niet arm maar ook niet te breed. Zijn passie voor autosport zette zoonlief al heel vroeg in een kart. En dat bleek meteen Sebastians ding.

Entourage Vettel neemt geregeld zijn ouders, grotere zus en jongere broertje mee naar de races. Vader Norbert is er altijd bij. Een manager of raadsman heeft hij niet. Hij laat de contracten gewoon nakijken door een doodgewone advocaat uit zijn geboorteplaats, Heppenheim, vooraleer hij tekent. Zijn sportieve mentor is Helmuth Marko, ex-coureur en vertrouwensman van Dietrich Mateschitz, grote baas van Red Bull.

LoonIs de succesvolste coureur van de voorbije seizoenen maar niet de best betaalde. Vettel staat erom bekend dat hij op financieel gebied niet meteen het onderste uit de kan wil, maar veeleer prioriteit geeft aan een topauto. Omdat hij in de eerste plaats wil winnen. "Geld interesseert me eigenlijk niet, ik trakteer mezelf nooit op zotte aankopen", zei hij ons ooit. "Geef me maar een iPod, een tentje om met de vrienden op stap te gaan en een lekkere barbecue." Woont wel in Zwitserland voor het uitstekend klimaat. Het fiscale, welteverstaan.

Hobby's Als kind wilde hij de blanke Michael Jackson worden, "maar ik had er de stem niet voor". Nu dweept hij met de meest uiteenlopende muziekgenres en is een verwoed verzamelaar van Beatlesmuziek. Niet alleen op cd, bij voorkeur op vinyl. Dweept ook met Britse humor, van Monty Python tot Little Britain. Als hij in Duitsland is, probeert hij de thuiswedstrijden van Eintracht Frankfurt mee te pikken. Is zelf trouwens een uitstekende voetballer, net zoals... Alonso.

KarakterNooit een F1-held meegemaakt die na al die triomfen zo bescheiden en toegankelijk bleef als Sebastian Vettel. Altijd een glimlach of knipoog, als hij in de paddock een bekende kruist. Altijd even vriendelijk en voorkomend, en ook altijd tijd voor de fans. Hem interviewen is een feest, want je krijgt altijd een eerlijk, volledig en intelligent antwoord. Maar achter het stuur ondergaat hij een gedaanteverwisseling en is hij een slecht verliezer. Eerder dit seizoen noemde hij de Indiër Karthikeyan na een incident in de vrije trainingen een "augurk". En vorige week in Austin was het alweer de schuld van de Indiër dat hij werd voorbijgereden door Hamilton.

Fernando Alonso

Carrière Ontdekt door Flavio Briatore, die hem in 2001 bij het kleine Minardi stopte. Van daar groeide Alonso door naar invaller en later eerste coureur bij Renault. Werd daar wereldkampioen in 2005 en 2006. In 2010 verhuisde hij naar Ferrari, na een mislukt avontuur bij McLaren en een tijdelijke terugkeer naar Renault. Om er zijn derde titel te pakken en dan te stoppen, liet hij in 2010 tussen de regels lezen.

Afkomst Moeder Alonso werkte als kassierster in een supermarkt. Vader was mecanicien in een buskruitfabriek en had een passie voor autosport. Dochter Lorena kreeg haar eerste kart toen ze acht was, vader bouwde hem eigenhandig. Haar kleine broer Fernando, toen drie, schreeuwde de buurt bij elkaar toen hij stiekem achter het stuur was gekropen en er door vader weer van achter werd geplukt. Zodat vader maar een minimodel voor driejarigen bouwde.

Entourage Het is altijd onduidelijk geweest in welke mate Flavio Briatore, die hem ontdekte maar door het Singapore-schandaal eind 2006 uit de Formule 1 werd gezet, zich met Alonso inlaat. In de paddock laat de Spanjaard zich altijd vergezellen door ene Luis Garcia Abad, maar veel meer dan de paraplu boven het hoofd van de held houden doet hij niet.

Loon Met voorsprong de grootverdiener van formule 1 sinds hij in 2010 voor Ferrari ging rijden: 30 miljoen euro per jaar. Wordt grotendeels volgestort door het Spaanse Banco Santander, hoofdsponsor van Ferrari sinds Alonso er rijdt. Michael Schumacher verdiende in zijn gloriejaren meer, maar deed dat vooral met inkomsten uit merchandising en persoonlijke sponsoring, boven op zijn salaris.

Hobby's De Spanjaard is een gedreven amateurfotograaf. Vroeger legde hij vooral stillevens en landschappen vast. Maar sinds de opkomst van de sociale netwerksites fotografeert hij nog bijna alleen met zijn iPhone om dan meteen te 'posten'. Volg hem op Twitter en er komt een lawine van foto's op je af. Daarnaast zit hij ook veel op de fiets. In juli reed hij mee in een wedstrijd voor liefhebbers, een tijdrit van 35 kilometer. Interesseert zich ook voor de samoerai-cultuur. Zo verscheen hij in Korea met een imposante tatoeage van een krijger op de rug.

Karakter In het nauw gedreven kan hij gemeen uithalen. Zo wordt gefluisterd dat hij McLaren ging verlinken bij de FIA, in ruil voor immuniteit, in de spionageaffaire van 2007. Het was zijn manier om zich te revancheren toen McLaren weigerde hem voorrang te geven op Lewis Hamilton. Tijdens interviews is hij charmant, open en eerlijk, maar maak hem niet kwaad. Een Italiaanse journalist die onlangs uit de biecht klapte over interne ruzie bij Ferrari, mocht het aan den lijve ondervinden. In Abu Dhabi greep Alonso hem bij de kraag en zette hem uren onder druk om zijn bronnen prijs te geven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234