Donderdag 05/12/2019

Red Bull

Red Bull krijgt geen alleenrecht op kleurencombinatie blauw en zilver

Red Bull Beeld Red Bull

De Duitse energiedrankfabrikant Red Bull krijgt het alleenrecht op de kleurencombinatie blauw en zilver niet. Daarmee komt een einde aan de langlopende rechtszaken sinds 2012. Dat schrijft NRC.

Red Bull probeert al zeven jaar om het alleenrecht te krijgen op de kleuren blauw en zilver. Die kleuren worden gebruikt voor al hun reclames en verpakkingen. De energiedrankfabrikant wilde de kleurencombinatie in een verdeling van 50 procent per kleur zich toe  eigenen. Het verzoek is afgewezen door het Hof van Justitie wegens ‘onvoldoende onderscheidend’.

Het alleenrecht krijgen op een kleur is niet eenvoudig. Zelfs voor een bedrijf als Red Bull, dat sinds de opstart in 1987 uitgegroeid is tot een merk dat bekend is van marketingactiviteiten zoals de Red Bull Air Race World Series, de Red Bull Crashed Ice en de Formule 1-teams Red Bull Racing. De energiedrank is ondertussen ook in 171 landen te vinden.

Iemand die wel het alleenrecht op een kleur heeft gekregen is schoenenontwerper Christian Louboutin. Hij heeft sinds vorig jaar het alleenrecht op het produceren van schoenen met een rode zool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234