Maandag 22/07/2019

Kom op tegen Kanker

Recordopbrengst van 5,7 miljoen euro voor tiende editie 1.000 km voor Kom op tegen Kanker

De tiende editie van de 1.000 kilometer voor Kom op tegen Kanker heeft een recordbedrag van 5,7 miljoen euro opgebracht. Het geld is bestemd voor klinisch onderzoek dat een directe meerwaarde biedt voor de behandeling van de kankerpatiënt én waarvoor er onvoldoende interesse is bij de farmaceutische industrie. 

De tiende editie vond plaats van 30 mei tot en met 2 juni. De jubileumeditie brak alle records. Er reden met 1.140 teams nooit eerder zoveel teams mee en de opbrengst lag nooit hoger. Elk team zamelde minstens 5.000 euro in, goed voor een opbrengst van minstens 5,7 miljoen euro.

"De fietsers overtreffen jaar na jaar onze stoutste dromen", zegt Marc Michils, algemeen directeur van Kom op tegen Kanker. "Met hun sportieve prestatie zamelden ze de voorbije tien jaar meer dan 30 miljoen euro in voor kankeronderzoek."

Naar aanleiding van de tiende editie lanceerde Kom op tegen Kanker een internationaal peloton. Liefst 101 solofietsers gingen de uitdaging aan. Ze vertrokken op donderdag 30 mei in Lyon voor een vierdaagse via de Bourgogne, de Champagnestreek en Nord-Pas de Calais tot in Oudenaarde. Daar sloot het peloton aan bij de andere pelotons voor de laatste rit naar Mechelen.

De 1.000 km voor Kom op tegen Kanker ontstond in 2010. De voorbije tien edities hebben 6.001 teams meegedaan aan de fietsvierdaagse. Ze fietsten samen 6.001.000 kilometer of ongeveer 150 keer de wereld rond. 17 teams en 2 solofietsers waren er elke editie bij. In totaal is er al 30.005.000 euro opgehaald voor kankeronderzoek. Met de opbrengst zijn ongeveer 80 patiëntgerichte onderzoeken ondersteund met een impact op de overlevingskansen en levenskwaliteit van kankerpatiënten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden