Dinsdag 02/03/2021

Recordbedrag voor schilderij van Michaël Borremans

De kunstkoorts wordt zowel bij Christie's als Sotheby's toegeschreven aan een nieuwe groep kopers uit Rusland en Zuidoost-Azi�

'Ik zie er het absurde wel van in'

Bij Christie's in Londen is woensdagavond het schilderij The Mirror van Michaël Borremans geveild voor 131.200 Britse pond of 191.200 euro. Dat is meteen een record voor een werk van de Gentse schilder. Inmiddels blijken in de Britse hoofdstad de records voor hedendaagse kunst te sneuvelen bij bosjes.

Brussel

Eigen berichtgeving

Ward Daenen

The Mirror dateert van 2001 en toont niet meer dan het voetstuk (een spiegel) en de voeten van een etalagepop. In de spiegel wordt een stuk van de ruimte gereflecteerd en is al iets meer vrouwenbeen te zien. The Mirror is ingehouden suggestie. Een suggestie die kennelijk ook in verzamelaarskringen gewaardeerd wordt, want woensdag werd het doek pas na een bod van 131.200 pond afgehamerd. Dat is liefst drie keer de geschatte waarde. "Ik heb het nieuws vernomen, ja", zegt de kunstenaar aan De Morgen. "Dat is natuurlijk een exorbitant bedrag. Een prijs die niet alleen meer is dan geschat, maar ook vele malen hoger ligt dan die waartegen wij het destijds verkocht hebben, maar dat kun je wel denken." De naam van de koper kent Borremans niet.

De kunstenaar houdt een dubbel gevoel over aan zijn recordverkoop. "Aan de ene kant bewijst dit dat de internationale interesse behoorlijk groot is. Mijn werk wordt waardevol geacht. Aan de andere kant is dit natuurlijk pure speculatie." Een Britse privéverzamelaar kocht het om er winst mee te maken. Dat is hem gelukt.

The Mirror werd woensdagavond bij Christie's in Londen verkocht op een veiling van naoorlogse en hedendaagse kunst. Borremans bleek daar bepaald niet de enige om de kassa te doen rinkelen. Eduardo Chillida, Frank Auerbach, Georg Baselitz, Michael Andrews, Franz Ackermann, Mattias Weischer, Yves Klein, Sigmar Polke en Eberhard Havekost: allemaal haalden ze persoonlijke records met bedragen tussen de 191.200 euro (Havekost en Borremans) en de 1,8 miljoen euro (Chillida). De blikvangers boerden dan ook nog eens opmerkelijk goed. Een zelfportret van Francis Bacon verwisselde voor 7,52 miljoen euro van eigenaar, zijn Study from Portrait of Pope Innocent X by Velazquez ging voor 7,67 miljoen euro de deur uit en Man in a String Chair van Lucian Freud bracht 6,05 miljoen euro op.

Christie's staat niet alleen met zijn succes. Dinsdag trok bij Sotheby's ook al een stoet records voorbij, met de 8,9 miljoen euro voor Zomerdag van Edvard Munch als hoogtepunt. Een en ander deed de Britse krant The Independent besluiten dat Londen in de ban is van "the greatest art market gold rush in nearly 20 years". Die kunstkoorts wordt zowel bij Christie's als Sotheby's toegeschreven aan een nieuwe groep kopers uit Rusland en Zuidoost-Azië. En volgens de veilingmeesters zijn die niet uit op snelle winst. "De markt van vandaag is volwassener en doordachter", klinkt het bij Christie's. Bedoeld wordt: volwassener dan de in overdrive draaiende kunstmarkt van eind jaren tachtig, toen kunst in hoge mate werd beschouwd als een snel investeringsvehikel. Het bleek de voorbode van een complete crisis.

De kunstmarkt bepaalt mee de waarde van je werk, Michaël Borremans kan het niet ontkennen. "Als je werk duurder wordt, gaan mensen er anders naar kijken. Dat is fascinerend om te zien." Zelf wil hij zich niet door de markt laten bepalen. "Eigenlijk zie ik er de absurde dimensie van in. De kunstmarkt is op haar eigen wijze bijzonder grappig", aldus nog de schilder.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234