Zaterdag 24/10/2020

Reclame

Ik wantrouw mannen die zo obsessief tegen bloot vechten

In New York is er elke dag wel een catastrophe du jour. De ene dag doet een lekke ondergrondse stoompijp een halve straat de lucht invliegen, de andere dag raast een tornado door de stad, en de volgende kan slechts op het nippertje vermeden worden dat een foto van blote billen op de gevel van een kerk terecht komt. Laat me u meenemen naar de plaats van die laatste bijna-ramp, waar, dankzij het moedige ingrijpen van een eerwaarde, honderdduizenden passanten gered werden van een gewisse morele ondergang.

Zaterdagmorgen tien uur op Times Square. Op de hoek van 51st en Broadway zit een McDonald's al afgeladen vol. Boven het restaurant hangen enorme affiches. "You've been lied to. There is a God. He knows you. He loves you. He has a plan", zegt de eerste. "Only the truth shall set you free", zegt de tweede. "God shapes the world through prayer. Will you join us to pray?" vraagt een derde. De affiches zijn van de Times Square Church, een kerk die het grote hoekgebouw deelt met McDonald's. De ligging is uitstekend. De gouden boog en de kerkreclame is al van ver te zien. Het moet de Japanse toiletfabrikant Toto ook zijn opgevallen. Enkele weken geleden kondigde de firma aan dat ze het derde verdiep van het gebouw wilde omwikkelen met foto's van blote achterwerken beschilderd met smiley faces die de Washlet zouden adverteren, een toilet-bidet dat schoonmaakt en droogt met warm water en warme lucht. Dominee David Wilkerson van de Times Square Church werd razend toen hij het hoorde en daagde de eigenaar van het gebouw en de reclamebordmaker prompt voor de rechtbank. De rechter stelde een compromis voor. Toto mocht zijn reclame boven de kerkaffiches hangen, op voorwaarde dat de billen overschilderd zouden worden met een brede strook witte verf. En zo gebeurde. Het ziet er belachelijk uit. Terwijl ik ernaar sta te kijken, rijdt er net een witte bus van het tv-kanaal Showtime voorbij. Hij maakt reclame voor de nieuwe show Weeds, met een grote foto van een bloot meisje met een marihuanablad in het haar en een slang over de schouder die haar borst verbergt. "Give in to temptation", staat eronder. Goed idee. Ik duik in de metro en sta een half uur later in de nog slaperige Lower East Side. Hier mag het iets zondiger zijn dan in het nieuwe, 'gezinsvriendelijke' Times Square. Ik passeer langs een affiche van een spermabank die een foto toont van het onderlijf van een man in een met hartjes bedrukte short waaruit een vraagteken piept op penishoogte. "Money! Sex! Karma! Could spermdonor be America's finest part-time job?" staat eronder. Op de affiche ernaast probeert een makelaar flats te verkopen met de slogan "Wet Dream!" Een klein jongetje bekijkt me nieuwsgierig terwijl ik in mijn notaboekje krabbel. Als het ventje hier woont, is het wellicht al meerdere keren blootgesteld aan het reclame-spotje op het videoscherm in de etalage van de klerenwinkel American Apparel hiernaast. Dat spotje toont een meisje dat herhaaldelijk een mouwloos jasje open en dicht doet over haar blote borsten. "Heb je al klachten gekregen?" vraag ik aan de manager van de winkel. "Nee", zegt ze, "Ik zou ontgoocheld zijn in de buurt mocht er iemand klacht indienen. Het filmpje is geen porno. Het is kunst." Maak dat wijs aan Frank Russo, de directeur van de American Family Association of New York. "Dat filmpje zet mannen aan tot onkuise gedachten", zei hij in een persbericht, "Het zal ongetwijfeld gedrag aanmoedigen dat ongunstig is voor hun huidige of toekomstige gezinnen." Diezelfde meneer Russo slaagde er eerder in om een onschuldige reclame voor kinderondergoed op Times Square te laten verbieden omdat ze zou aanzetten tot pedofilie. Ik wantrouw mannen zoals Russo en dominee Wilkerson die zo obsessief tegen bloot vechten. Maar al te vaak blijkt dat ze zelf in het geniep proeven van de vruchten die ze anderen willen verbieden. Zoals Ted Haggard, een leider in de strijd tegen het homohuwelijk. Hij was voorzitter van de nationale vereniging van Evangelische kerken tot in november vorig jaar bleek dat hij zelf klant was van een mannelijke prostitué. Of die andere kampioen van de gezinswaarden, senator David Vitter van Louisiana, die onlangs bekende dat hij "heel zwaar had gezondigd". Dat berouw volgde op het nieuws dat zijn naam prijkte op een lijst van trouwe klanten van een vrouw die aangehouden was wegens pooierij. En zijn collega Bob Allen uit Florida; niet lang geleden diende die een wetsvoorstel in om de straf op openbare seks te verzwaren, en kort daarna werd hij aangehouden omdat hij een agent in burger 20 dollar had aangeboden om hem te mogen pijpen in een openbaar toilet. Door welke vunzige reclame, zo vraagt een mens zich af, zijn die sukkelaars op het slechte pad geraakt? n

U wilt reageren? Stuur een e-mail naar

jgoossens@verizon.net

www.jacquelinegoossens.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234