Dinsdag 02/03/2021

Reclamemarkt boert achteruit

Adverteerders hebben in januari en februari net geen 500 miljoen euro in reclameruimte geïnvesteerd. Dat is bijna vijf procent of 24 miljoen euro minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de cijfers van CIM MDB en Mediaxim. De cijfers houden geen rekening met de kortingen die de adverteerders krijgen. Zowat alle media hebben te lijden onder de economische moeilijke tijden. Kranten, televisie en tijdschriften verliezen allen enkele miljoenen euro's aan reclame-inkomsten. Radio blijft stabiel. Voor internet waren de cijfers onvolledig, wat vergelijken moeilijk maakt.

Inhuldiging Willem-Alexander kost NOS twee miljoen euro

Het in beeld brengen van de inhuldiging van Willem-Alexander tot koning is volgens de NOS "misschien wel de grootste audiovisuele operatie uit de Nederlandse geschiedenis". De omroep zet 500 medewerkers in om in totaal 18 uur livetelevisie en 27 uur radio te maken. De operatie kost ruim twee miljoen euro. Bij dat bedrag zijn de kosten voor het personeel nog niet meegenomen. Wel vallen hier onder meer het interview met het aanstaande koningspaar, het afscheidsfeest voor koningin Beatrix en de provinciebezoeken onder. De NOS zet 160 camera's, 13 satellietwagens, een helikopter en een vliegtuig in om de troonswisseling in beeld te brengen.

Mediakritiek.be staat op de helling

De website mediakritiek.be, waarop mediakritische artikels worden gepubliceerd, dreigt er de stekker te moeten uittrekken. De site ontstond vijf jaar geleden in de schoot van het Fonds Pascal Decroos, dat onderzoeksjournalistiek stimuleert en mee financiert. "We financieren de site met eigen middelen, maar terwijl het budget gelijk is gebleven zijn de kosten wel gebleven", legt directeur Ides Debruyne uit. "We moeten dus de tering naar de nering zetten. Omdat Mediakritiek.be het verst van onze missie ligt, hebben we er voor gekozen om die te stoppen." Al geeft Debruyne de hoop nog niet helemaal op: hij gaat nog met de pet langs enkele mogelijke organisaties om zo de site te redden.

Het Fonds Pascal Decroos kreeg voor de eerste oproep van dit jaar ook een absoluut record aan aanvragen binnen. 51 journalisten dienden samen 42 aanvragen in, goed voor 260.500 euro. Het Fonds beschikt slechts over 180.000 euro voor werkbeurzen voor een heel jaar of 45.000 euro/zittijd.

Anonymous werkt aan eigen nieuwssite

Het hackerscollectief Anonymous heeft 54.798 dollar (42.000 euro) ingezameld voor de oprichting van Your Anon News (YAN), een eigen nieuwswebsite gebaseerd op crowdsourcing. Anonymous verspreidt al berichten onder de naam YAN via Facebook, Tumblr en Twitter, maar wil haar volgers nu ook een aparte nieuwssite aanbieden. "Een medium dat verder reikt dan de simpele interacties die via sociale media plaatsvinden", klinkt het in een verklaring. Op de website zullen niet alleen nieuwsberichten verschijnen, maar ook onafhankelijke blogs en reportages. "We willen cruciale informatie onderscheiden van de showbizzroddels en politieke berichten waarmee de mainstream overspoeld wordt."

'De Tijd' maakt branded content

Mediafin, de uitgever van de zakenkranten De Tijd en L'Echo, lanceert met Tijd Connect en Echo Connect een nieuw label voor branded content. De ontwikkeling gebeurt door Content Republic, de Mediafin-divisie die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van content marketing. Mediafin wil zo inspelen op de trend dat bedrijven en merken meer en meer eigen content ontwikkelen om hun klanten aan te spreken. Door die projecten te koppelen aan het netwerk van De Tijd en L'Echo, wil Mediafin de impact van die communicatie versterken.

Klusmagazine wordt digitale zender

Het doe-het-zelfmagazine Dobbit lanceert volgende maandag een nieuwe digitale zender. Dobbit TV ligt in het verlengde van het tijdschrift en zal focussen op doe-het-zelven, bouwen en verbouwen, lifestyle en tuin. Klusfanaten zullen de zender kunnen bekijken op kanaal 45 op het digitale platform van Telenet.

'Push to Add Drama' was beste viral

De reclamespot 'Push to Add Drama' die door Duval Guillaume Modem werd gemaakt voor de tv-zender TNT is door het gezaghebbende vakblad Ad Age uitgeroepen tot 'best viral stunt'. Dat gebeurde tijdens de uitreiking van de vierde Ad Age Viral Video Awards. Het spotje werd meer dan vijftig miljoen keer bekeken en ruim 1,6 miljoen keer gedeeld op Facebook. Samsung was volgens het reclamemagazine het merk dat het best omspringt met reclame op het web.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234