Vrijdag 22/11/2019

Reclame voor wapens? Mik op de gamer

Amerikaanse wapenfabrikanten zijn sponsors van de lobbygroep NRA, die videogames er onlangs van beschuldigde jongeren aan te zetten tot levensecht geweld. Maar de gamers zijn ook potentiële kopers, dus de wapenmerken duiken intussen overal op in de videospelletjes.

Toen computerspelletjesbedrijf Elec-tronic Arts (EA) zich klaarmaakte om Medal of Honor Warfighter, de laatste versie van hun best verkopende videospel, in oktober op de markt te brengen, maakte het bedrijf een website aan waarop de fabrikanten van de pistolen, messen en de legerplunje die in het spelletje voorkomen worden gepromoot.

Onder de marketingpartners van de videospelletjesgigant bevonden zich de McMillan Group, een fabrikant van krachtige sluipschuttergeweren, en Magpul, een bedrijf dat magazijnen en andere accessoires voor aanvalswapens verkoopt. Via de links op de Medal of Honor-website konden bezoekers doorklikken naar de websites van de partners om hun catalogi door te bladeren. "Het leek wel een virtuele showroom voor geweren", zegt Ryan Smith, redacteur bij Gameological Society, een online gamemagazine. Nadat Smith en ook andere gameliefhebbers de website bekritiseerden, verwijderde EA de links, waarvan het bedrijf naar eigen zeggen geen weet had gehad.

De videogame-industrie is vorige week in de VS betrokken geraakt in het nationale debat rond wapengeweld toen de machtige wapenlobbygroep National Rifle Association (NRA) producenten van gewelddadige videospellen en films ervan beschuldigde schietpartijen uit te lokken. Dat deden ze naar aanleiding van het schietincident in de school in Newtown, Connecticut, waarbij twintig kinderen en zes volwassen omkwamen.

Geen commentaar

Hoewel onderzoek geen verband kan aantonen tussen gewelddadige videospellen en reëel geweld, illustreert het geval rond het spel Medal of Honor Warfighter hoe de vuurwapen- en game-industrie geruisloos marketingbanden hebben gesmeed waar beide partijen baat bij hebben. Veel wapenproducenten steunen de NRA ook financieel. Zo is McMillan een sponsor en ging Magpul met NRA in zee voor het weggeven van producten via een Facebookactie. Ook wapenfabrikanten Glock, Browning en Remington zijn sponsors van de NRA.

Volgens marketingexperts zien wapenfabrikanten videospellen als een manier om hun merk te promoten bij miljoenen potentiële kopers. Magpul en Electronic Arts postten recent nog een video over hun samenwerking op Youtube. "Het zal de merkpercepties ten goede komen", zei Stacy Jones, voorzitter van Hollywood Branded, een bedrijf dat zich specialiseert in productplacement in films en televisieseries.

Aanvalswapens van het bedrijf Bushmaster Firearms duiken zo vaak in spelletjes op dat elke acteur hen benijdt. De wapens van het merk Bushmaster vallen bijvoorbeeld te bewonderen in Call of Duty Modern Warfare 2, een populair videospel van gamegigant Activision. De schutter in Connecticut, Adam Lanza, gebruikte een semiautomatisch geweer van Bushmaster. Black Ops II, het meest recente spel in de Call of Duty-franchise, toont wapenmodellen die gemaakt worden door Barrett and Browning. Battlefield 3, nog zo een populair spel dat verkocht wordt door Electronic Arts, beeldt dan weer aanvalsgeweren en pistolen af die gelijken op die van Colt, Heckler & Koch, Glock en Beretta. Het Amerikaans leger gebruikt Call of Duty en andere videospellen bovendien tijdens hun aanwervingsprocedure en bij het trainen van soldaten.

Een woordvoerster van Activision kon geen reactie geven 'omdat het vakantie is'. Andere wapenproducenten zoals McMillan, Magpul, Browning en Barrett, antwoordden niet op onze telefoontjes en e-mails. Ook de NRA reageerde niet. De woordvoerder van Glock was onbereikbaar voor commentaar.

In een verklaring zegt Electronic Arts dat de makers van videospelletjes net als filmproducenten "geregeld beelden gebruiken van mensen, sportmerken, gebouwen, auto's en militaire uitrusting". Het bedrijf voegde toe dat het geen betalingen ontving voor het gebruik van merkafbeeldingen in Medal of Honor. Ook Ted Novin, woordvoerder bij Freedom Group, zei in een e-mail dat Bushmaster "geen betaling heeft ontvangen en dat ook zij niet betaalden voor het plaatsen van hun producten in Call of Duty. "De game- en entertainmentindustrie gebruikt geregeld afbeeldingen van onze producten zonder onze toestemming", voegde hij eraan toe. Op de vraag of Activision hun toestemming had gekregen om hun producten in Call of Duty te tonen, gaf hij geen antwoord. The Freedom Group, eigenaar van Bushmaster, is eigendom van Cerberus Capital. Na de schietpartij in Connecticut maakte Cerberus bekend dat het een koper zocht voor the Freedom Group.

Distantiëren

Veel spelers van schietspelletjes zoals Medal of Honor en Call of Duty zeggen dat ze plezier scheppen in het gesimuleerde geweld en genieten van de kans om virtueel wapens af te vuren, ook al raken ze in het echt nooit een geweer aan. Maar sommige gamefans en wapenliefhebbers zijn niet opgezet met de groeiende banden tussen videogames en wapenbedrijven. Toen The Skorpion, producent van een semiautomatisch pistool, een paar jaar geleden het afbeelden van hun pistolen in sommige games toeliet, reageerde Steve Johnson, redacteur van The Firearm Blog, die de wapenindustrie nauwgezet volgt, verrast. "Ik zou denken dat de meeste bedrijven zich net willen distantiëren van gewelddadige videospelletjes", schreef hij toen.

De laatste tien jaar zijn de pistolen van Glock zo alomtegenwoordig in films en televisieseries dat de Oostenrijkse producent in 2010 een 'lifetime achievement award' kreeg van Brandchannel.com, een website over productmarketing. Gameproducenten als Activision en Electronic Arts leveren strijd om de meest realistische games te creëren, zei Laura Parker, redacteur bij Gamespot Australia, een gamewebsite. "Ze geloven dat het gebruik van echte merken, hetzij kleding, tactische uitrusting of wapens, een manier is om het realistische gevoel in spellen als Call of Duty en Medal of Honor te vergroten."

Sommige makers van videogames gebruiken afbeeldingen van wapens die lichte adaptaties zijn van de echte. Of ze wijzigen de namen, om zo juridische complicaties te vermijden. Maar de meest bekende ontwikkelaars en producenten van videogames zoeken, gezien de grote bedragen die gemoeid zijn met de games, expliciet de toelating van wapenfabrikanten om hun producten te tonen, zei Matthew Syrkin, advocaat bij Hughes, Hubbard & Reed, een firma die bedrijven in de videogame-industrie vertegenwoordigt.

© The New York Times

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234