Zondag 11/04/2021

Reclame voor voeding blijkt onbetrouwbaar

Reclameboodschappen voor voeding waarin die voeding allerlei gezondheidseffecten krijgt toegedicht, zijn zeer ongeloofwaardig. Van de 4.600 gezondheidsclaims die fabrikanten erkend wilden zien, aanvaarden experts van de Europese Commissie er slechts 510, schrijft De Tijd.

"Met dit drankje verlaagt je cholesterol, met deze yoghurt verhoogt je weerstand..." Het is de jongste jaren een steeds meer gebruikte vorm van reclamevoering. Enkele jaren geleden besliste Europa te snoeien in de zogenaamde gezondheidsclaims, reclameboodschappen waarbij voedingsproducenten een of ander positief gezondheidseffect beloven. Die gezondheidsclaims maken al jaren opgang, maar ze zijn dikwijls vaag en/of weinig betrouwbaar. Daarom mogen ze voortaan maar gebruikt worden als ze officieel als correct beschouwd worden.

Wetenschappers van het Europees voedselagentschap hebben maandenlang een hele reeks aanvragen onderzocht. Er kwamen er 44.000 aanvragen binnen, maar ze konden teruggevoerd worden tot 4.600 bestanddelen. Telkens werd nagegaan of dat voedingsbestanddeel deed wat beloofd werd.

De Europese Commissie gaat nu samen met de lidstaten de wetenschappelijke adviezen omzetten in politieke beslissingen. Claims die verworpen worden, moeten na zes maanden uit de reclame verdwijnen.

Een aantal van de adviezen was al bekend. Zo klopt het dat drankjes als Benecol of Danacol de cholesterol helpen verlagen. Anderzijds werden de aanvragen voor probiotica als Yakult of Actimel ingetrokken door de fabrikant, omdat die de claims niet kon bewijzen.

Bij de andere "gebuisden" bevindt zich onder meer Red Bull. Het bestanddeel taurine blijkt helemaal geen extra energie op te leveren. Het zijn vooral vitamines en mineralen die wel een positief rapport kregen. (belga/jv)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234