Zaterdag 18/09/2021

Rechts blad 'Punt' haalt nummer tien niet

Negen weken na de lancering van het nieuwe rechts-conservatieve weekblad Punt besloot de uitgever gisteren te stoppen met de publicatie. "Spijtig, maar met zulke cijfers kun je niets anders doen", zegt uitgever Dirk Melkebeek, gedelegeerd bestuurder van Meta Media Groep. Week na week daalde de verkochte oplage. Het laatste nummer haalde nog nauwelijks zesduizend exemplaren, waarvan 1.886 betalende abonnees.

Punt werd uitgegeven door de Vlaamse Media Groep (VMG), een samenwerkingsverband tussen Meta Media Groep en Investar, de holding boven de Antwerpse spaarbank Argenta. De familie Van Rompuy, die Investar en Argenta controleert, was de belangrijkste financier van het blad. Het startkapitaal van 1,24 miljoen euro bleek veel sneller dan verwacht voor de helft opgesoupeerd.

Twee weken geleden werd nog volgehouden dat er wekelijks 10.000 nummers van Punt over de toonbank gingen. Geflatteerde cijfers, zo blijkt nu. In werkelijkheid haalde enkel het eerste nummer een oplage boven de 10.000 en noteerde het blad sindsdien een constante terugval van de verkochte oplage. Bij de lancering werd gesteld dat op een termijn van twee jaar een verkoop van 20.000 exemplaren nodig was om rendabel te worden.

"Het oorspronkelijk concept werd onvoldoende ingevuld en dat werd ook zo aangevoeld door de lezers- en adverteerdersmarkt", meent Melkebeek. "Punt wou een journalistiek correct persproduct zijn, spraakmakend en met een stevige, brede en actuele berichtgeving."

Op de valreep ging hoofdredacteur Peter De Roover de voorbije weken op zoek naar een nieuwe financier, die bereid moest zijn nog eens 1,24 miljoen euro vers kapitaal in het project te pompen (DM 14/03). Dat leverde vooralsnog niets op. Een ander noodscenario, met name overschakelen op een veertiendaags tijdschrift en een halvering van de redactie, bleek evenmin te realiseren. De redactie, bestaande uit tien journalisten en eindredacteurs, is ontslagen. In een persbericht namen de redacteurs gisteren "met verbazing" kennis van de stopzetting van het blad.

Volgens De Roover kon het project in onvoldoende mate rekenen op professionele promotievoering door de uitgever. Uitgever Melkebeek wijst die beschuldiging van de hand. De VMG trok bijna 200.000 euro (8 miljoen frank) uit voor de promotiecampagne. Klopt, zegt De Roover, maar na vier nummers werd het promotiebudget teruggeschroefd tot nul euro. "We hebben niet bewezen dat we rendabel zijn, maar er is evenmin aangetoond dat we dat niet kunnen zijn", redeneert De Roover. (GT)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234