Dinsdag 27/07/2021

Recessie in Zuid-Europa weegt op omzet Danone

De Franse voedingsmiddelenproducent Danone heeft in het derde kwartaal omzetcijfers geboekt die onder de verwachtingen bleven. Onder meer de verkoop in recessielanden Spanje en Italië zakte in mekaar. In de groeilanden gaat het wel goed voor Danone, dankzij de toenemende verkoop van flessenwater.

Het concern is van alle grote voedingsmiddelenproducenten het meest blootgesteld aan de Europese schuldencrisis. Danone haalt 35 procent van zijn omzet in West-Europa. "De activiteiten in Europa kregen een flinke tik, voornamelijk in Spanje en Italië waar de omzet met meer dan 10 procent daalde", aldus Danone. Spanje is goed voor ongeveer 7 procent van de omzet en 12 procent van de winst.

's Werelds grootste yoghurtproducent kon de moeizame gang van zaken in Europa compenseren in opkomende markten als China, waar de vraag "solide" bleef en in een aantrekkende Amerikaanse markt. Danone handhaafde daarom de prognoses voor dit jaar. Het concern, dat ook drinkwater, baby- en medische voeding maakt, mikt onder meer op een omzetgroei van 5 à 7 procent.

Het bedrijf zag de omzet in het derde kwartaal met 5 procent stijgen tot 5,25 miljard euro. De omzet is berekend op een zogeheten like for like basis, wat wil zeggen dat constante wisselkoersen zijn gehanteerd en dat desinvesteringen en aankopen zijn weggelaten.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234