Zaterdag 17/04/2021

Recensie 'WWE12': net echt

Het nieuwste spel van worstelorganisatie WWE heet niet langer 'Smackdown vs. Raw', maar simpelweg 'WWE12'. Met een nieuwe engine onder de motorkap verloopt niet alleen de actie vlotter, maar zijn ook de animaties vloeiender.

We hadden hoge verwachtingen van 'WWE12', maar kregen er een dubbel gevoel bij. Het ziet er allemaal wel beter uit: de camerastandpunten bieden je een beter zicht op de actie, en de overgangen tussen verschillende acties verlopen vlotter. Toch is het worstelen zelf grotendeels anders. Voor nieuwelingen zal de besturing wel simpeler zijn om mee te beginnen, maar het is echt serieus wennen voor iemand die de moves van oudere games gewoon is.

Zo wordt de rechterjoystick helemaal niet meer gebruikt, een middel waarmee je in vorige edities moeilijk te blokkeren grabbels uitvoerde. Je kon er tijdens het lopen ook spectaculaire aanvallen mee inzetten, en het staat natuurlijk wel heel lullig wanneer je dat in deze versie uit gewoonte probeert en je personage vervolgens tegen de tegenstander waggelt. Bang! En daar lig je dan half kreupel op het canvas.

Verbeteringen
Het kan dus wel een tijd duren eer je de bewegingen goed onder de knie hebt, maar dan kan je pas echt genieten van het spel. Er zijn bij de gevechten natuurlijk ook verbeteringen. Zo is het in 'WWE12' gemakkelijker om je 'signature moves' uit te voeren, maar lijkt het afweren van aanvallen wel iets moeilijker. Ook ontsnappen wanneer je gepind wordt is veel lastiger geworden, met een bewegende meter die je net op tijd moet lossen om nog los te kunnen komen. De uitkomst van een wedstrijd houdt zo wel meer rekening met wie aan het winnen is: een speler die aan het verliezen is, heeft in die meter veel minder kans om nog net op tijd op de juiste knop te drukken dan iemand die aan de winnende hand is maar toevallig toch wordt gepind.

Een minpuntje is dat we iets te vaak weerloos groggy stonden te wezen na een aanval. Terwijl het weglaten van die moeilijk te blokkeren bewegingen met de rechterjoystick waarschijnlijk als doel heeft een speler niet bloot te stellen aan een eindeloze reeks aanvallen zonder te kunnen ontsnappen, laat het nu net dat zijn waar we in 'WWE12' ook last van hadden.

Extra's
Naast de pure gevechten heeft 'WWE12' nog een 'Road to Wrestlemania'-verhaalmodus waarin het theatrale van de WWE-wereld goed tot uiting komt. Je speelt daarin een bepaalde rol, en het is dus - net als in het echt - op voorhand duidelijk wanneer je matchen gaat verliezen of winnen. Je krijgt tijdens confrontaties ook bepaalde voorwaarden waaraan je moet voldoen. Die zijn echter niet altijd even duidelijk, waardoor je wel eens wat gefrustreerd kan geraken wanneer je een vijand probeert te verslagen op een verkeerde manier of plaats.

Verder is de mogelijkheid om je eigen worstelaar te ontwerpen veel beter uitgewerkt, met zelfs de mogelijkheid om bv. de reacties van het publiek te kiezen. Daarnaast heb je natuurlijk weer een hoop worstelaars waaruit je kan kiezen, een pak vrij te spelen items en een arsenaal verschillende wedstrijdtypes waarin je de confrontaties kan aangaan. Je kan online vechten, maar wij houden toch vooral van een avondje fun met vrienden voor de televisie. Het blijft trouwens cool dat je met vier tegelijk kan spelen, in teamverband of gewoon ieder voor zich.

Conclusie
Samengevat vinden we 'WWE12' een bijzonder moeilijk spel om te beoordelen. Objectief gezien is alles verbeterd, hoewel er hier en daar nog wel wat dingen haperen. Toch blijven we subjectief zitten met een wrang gevoel omdat we bepaalde aspecten van de besturing uit vorige games missen. De echte fans zullen zich daar waarschijnlijk wel snel overzetten, en kunnen dan helemaal opgaan in de gevechten met hun favoriete 'superster'. Net echt. (sam)