Zaterdag 18/09/2021

Recensie

Recensie 'Wonderbook: Book of Spells': J.K. Rowling betovert Playstation

Ooit was Harry Potter een boekenreeks die vele jonge lezers opslorpte en meenam naar een magische fantasiewereld. Vandaag zijn al die lezers jonge volwassenen geworden en ook Harry Potter is gegroeid. J.K. Rowling, de geestelijke moeder van de tovenaar, brengt de magie nu immers naar Playstation 3 met het gloednieuwe Wonderbook van Sony. Wat hier beschreven wordt, was ten tijde van het eerste Harry Potter-boek zo spectaculair en onwaarschijnlijk dat het zeker en vast tovenarij moest zijn.

Weet je nog hoe je destijds, zoals ik, hunkerde om steeds verder te lezen en hoe zwaar het was om de allerlaatste bladzijde van het zevende en laatste boek om te slaan? Harry Potter heeft een hele generatie weten boeien en heel wat volwassenen durven de boeken van toen nog wel eens openslaan. Ook J.K. Rowling is Harry Potter nog lang niet vergeten, ze heeft zich enkel aangepast aan de moderne technieken. De volgende generaties groeien immers op met computers en dat is de wereld waarin Harry Potter verdergaat. Sony wist de auteur van de jeugdboeken te strikken voor een unieke samenwerking. Speciaal voor Playstation 3 werd een nieuw concept ontwikkeld: het Wonderbook. Het boek krijg je bij aankoop van het nieuwe spel, waaraan J.K. Rowling meeschreef. Maar Sony heeft meteen al een paar andere titels in de pijplijn zitten, die in de toekomst ook van het boek gebruik zullen maken.

'Book of Spells' doet bij de liefhebbers van Harry Potter wel een belletje rinkelen. Miranda Goshawk is de auteur van het boek, dat door de jonge tovenaars op Hogwarts (of Zweinstein) gebruikt wordt. Vooral Hermione (Hermelien) is een grote fan van het boek. In deze game zijn wij de nieuwe leerlingen van de school en moeten we allerlei spreuken leren hanteren en toepassen. Als eerste spreuk leren we bijvoorbeeld 'Wingardium Leviosa'. Voor de leek is dit misschien Latijn, maar alle anderen zullen wel weten wat je hierna met je toverstok kunt doen, namelijk voorwerpen optillen en verplaatsen. En zo leren we doorheen vijf hoofdstukken allerlei leuke en handige spreuken, waarmee we ons tv-scherm onder water kunnen spuiten en de halve kamer in brand kunnen steken.

Pottermore
Het boek dat je bij het spel krijgt, telt slechts twaalf bladzijden en is ook niet meer dan een boek met allerlei vreemde symbolen. Het spel maakt gebruik van de camera en de Playstation Move-controller. Van zodra de camera het boek registreert veranderen de bladzijden voor je neus in een magisch boek op het scherm. Om het te lezen moet je allerlei verhalen en opdrachten met je toverstok - ook de controller wordt door de camera helemaal omgetoverd - uit het boek trekken. Het leren van een spreuk bestaat uit twee delen: eerst moet je de spreuk luidkeels uitroepen en daarna leer je een speciale beweging met je controller aan, zodat je de spreuk ten gepaste tijde kunt oproepen.

Het spel is heel eenvoudig en misschien ook een beetje kort. Sony had dan ook vooral kinderen als doelpubliek, maar we zijn er zeker van dat er minstens zo veel volwassen deze game in de huiskamer zullen halen. Toevallig zijn veel fans van het eerste uur intussen misschien zelf jonge ouders en dat is natuurlijk het perfecte excuus om 'Book of Spells' te spelen. Het avontuur gaat nadien verder op de website 'Pottermore', waar je via je eigen account dingen kunt opladen. Je kan ook zo vaak je wil terugbladeren in je boek - ieder deel herstart op de beginpagina van je Wonderbook - en de verhalen herbekijken. De verhalen zijn door J.K. Rowling geschreven en ze had duidelijk nog inspiratie over. "Een Dreuzel kan niet dichter bij een echt spreukenboek komen dan in 'Wonderbook: Book of Spells'", zegt ze. "Het was heerlijk om samen te werken met het creatieve team van Sony, om mijn spreuken en hun geschiedenis tot leven te brengen. Dit is een heel bijzonder apparaat dat voor een unieke leeservaring zorgt."

Zoals Rowling zelf zegt, draait het spel om haar spreuken en niet om Harry Potter. De inhoud van het boek zullen fans natuurlijk meteen herkennen, maar ook nieuwkomers kunnen zonder problemen aan de slag met Wonderbook. Ook bij Sony is men trots op de samenwerking met Rowling: "We hebben één van de grootste merken op het gebied van entertainment samengebracht met de meest succesvolle kinderboekenserie uit de geschiedenis", zegt president-directeur Andrew House. En zo verovert een gameproducent een plaats op de Boekenbeurs. Sony mocht er immers zijn nieuwe uitvinding aan het grote publiek gaan voorstellen.

Nieuwe dimensie
Laat me nu even mijn tovenaarshoed afwerpen en een neutraal oordeel over 'Wonderbook: Book of Spells' vormen. Het spel is heel vernieuwend en Sony bewijst nogmaals dat er niet veel nodig is om een oude console naar een nieuwe dimensie te loodsen. Toch had de inhoud van het spel nog net iets meer mogen zijn. De game beperkt zich tot jonge spelers, die zonder twijfel helemaal zullen opleven in de magie. Maar ook het iets oudere publiek zou er langer van kunnen genieten, als er een soort verhaal zou volgen. We hebben al eens met een toverstokje mogen spelen in 'Sorcery', een spel dat eerder dit jaar voor Playstation 3 verscheen, en zeker naar meer smaakte. Maar je voelt dat de makers van het Wonderbook een wereld met oneindig veel mogelijkheden geopend hebben. Mogelijk zullen we in de toekomst wel extra inhoud kunnen downloaden. En het boek zal ook buiten de Harry Potter-reeks voor andere games gebruikt worden. Het pakket met het spel, de Move-controller en het Wonderbook zal normaal heel betaalbaar blijven.

'Wonderbook: Book of Spells' ligt vanaf vandaag in de winkel en is wat ons betreft zeker één van de najaarstoppers. Voor kinderen is het magie, voor volwassen kinderen nostalgie. Hoe dan ook zal er heel wat afgetoverd worden tijdens de feestdagen.