Vrijdag 07/05/2021

Recensie 'Uncharted 3': Puur avontuur in topgame

December is de maand van de cadeautjes en dus brengen de meeste gameproducenten hun blockbusters in november uit. Het zijn dan ook drukke dagen voor onze gameredactie, maar naar sommige spellen kijken we toch iets meer uit dan naar andere. 'Uncharted 3: Drake's Deception' hoort zonder twijfel thuis in dat rijtje. Zeker aangezien zijn voorganger in deze reeks verrassend sterk was.

Het nieuwe avontuur van Nathan 'Nate' Drake en zijn mentor Victor Sullivan begint in enkele duistere steegjes van Londen. Ze stappen een bar binnen, waar ze een ring willen verkopen. De ring zou eigendom geweest zijn van Sir Francis Drake, een beroemde kapitein ten tijde van Queen Elizabeth. Wanneer Nate merkt dat het geld uit valse biljetten bestaat, springt de deal af. Maar daar laten de mannen in de kroeg het niet bij.

In het daaropvolgende gevecht leren we de nieuwe technieken van 'Uncharted 3' kennen. De mogelijkheden zijn zelfs met de blote vuisten enorm. Nate kan een tegenstander tegen de grond trappen, terwijl een andere vijand hem aan het wurgen is. Wanneer de vechtersbazen zich in de buurt van een tafel of een muur bevinden, kan Nate hun hoofd ertegen smakken. Nate kan bovendien op allerlei manieren in de omgeving opgaan, waardoor de scènes veel variatie bieden.

Lenig
Het avontuur brengt Nate en zijn collega's naar acht locaties. Het 'Indiana Jones'-gehalte is sterk aanwezig, want Nate moet ook regelmatig puzzels oplossen. Soms is daar het logboek van Sir Francis Drake voor nodig. Een bijzondere eigenschap van Nate - en eigenlijk van zowat iedereen in dit spel - is de lenigheid waarmee hij moeiteloos een gebouw opklimt en van hier naar ginder slingert.

We krijgen ook te zien hoe Nate en Victor elkaar ontmoet hebben. Blijkbaar was Nate als tiener al op zoek naar de ring en zou Sir Francis Drake tot zijn voorouders behoord hebben. Ook de jonge versie van Nate springt moeiteloos over daken en muren.

Indrukwekkende graphics
Naast de sterke besturingsmogelijkheden zijn ook de graphics van 'Uncharted 3' indrukwekkend. We waren helemaal overtuigd toen Drake in één van de eerste hoofdstukken op het dak van een gebouw kroop en we de skyline van Londen te zien kregen. We konden niet anders dan even pauzeren en genieten van het uitzicht. De 'Tower Bridge', de 'Gherkin' en zelfs 'Saint Paul's Cathedral'. Ook de catacomben onder een oud Londens metrostation zijn prachtig. Het is haast zonde om door te lopen zonder even je tijd te nemen om de omgeving te bewonderen.

Maar 'Uncharted 3' is natuurlijk geen pleziertochtje. Het is puur avontuur en het gevaar loert om iedere hoek. We moeten met Nate bijvoorbeeld een brandend gebouw uitvluchten, weer een moment waarop deze game ons aangenaam verrast. De ene keer moeten we ons langs een leger speciale agenten schieten, de andere keer worden we aangevallen door honderden spinnen.

Spektakelfilm
Natuurlijk moeten bereid zijn mee te gaan in het verhaal, want erg realistisch is het allemaal niet. Zo komen we de grote en vliegensvlugge spinnen niet enkel in een Frans kasteel tegen, maar toevallig ook in een citadel in Syrië. Maar het gebrek aan realisme is eigen aan een avonturenspel - anders had de filmreeks 'Indiana Jones' nooit tot een succes kunnen uitgroeien - en dat zien we graag door de vingers. De makers vinden dat het spel zonder moeite kan concurreren met de beste spektakelfilms. En dat klopt wel, want 'Uncharted 3' geeft ons de indruk in zo'n film mee te spelen.

Kortom, het derde spel in deze reeks heeft ons zeker kunnen overtuigen. Het verdient een plaats in de reeks blockbusters die we deze maand voor u aan een test onderwerpen. Naast het spannende verhaal - het bestaat uit 22 hoofdstukken en biedt gedurende acht tot tien uur plezier - beschikt het spel ook over een multiplayer waarmee het avontuur online verder gaat. (gb)