Maandag 18/11/2019

recensie u De eenzaamheid van een superheld tegen wil en dank

Van zijn prof fysica krijgt Peter Parker (Tobey Maguire) te horen dat zijn academische prestaties ondermaats zijn. Zijn studentenjob als pizzakoerier komt in het gedrang, zijn huisbaas wil hem ook al aan de deur zetten. De snauwende hoofdredacteur J. Jonah Jameson (J.K. Simmons) van de Daily Bugle ontslaat hem als freelance-fotograaf. Zijn boezemvriend Harry Osborn (James Franco) is nog steeds pissig omdat Peter de identiteit van Spider-Man niet wil onthullen, want Harry wil absoluut de dood van zijn vader, de Green Goblin, wreken. Zelf kampt Peter nog met schuldgevoelens omdat hij zich verantwoordelijk acht voor de dood van zijn oom Ben. En dan wast hij zijn Spider-pakje nog verkeerd. En in deze tweede film zal Spider-Man een tegenstander van formaat tegenover zich krijgen, superslechterik Dr. Octopus (Alfred Molina).

In Spider-Man 2 wordt al die kopzorgen iets geleidelijker aangebracht maar het zet wel de toon voor een film over een superheld tegen wil en dank, die aan zijn eenzame taak als anonieme misdaadbestrijder een identiteitscrisis overhoudt. Niet toevallig was de werktitel een tijdlang Spider-Man: No More.

Het levert ook het bewijs dat veteraan-scenarist Alvin Sargent (onder meer van Julia, Ordinary People en Unfaithful) zijn best heeft gedaan om de protagonisten de nodige emotionele complexiteit mee te geven. Het resultaat is dat Spider-Man 2 uiteindelijk een liefdesverhaal is, vermomd of in ieder geval mooi verpakt als spectaculaire actiefilm voor de bioscoopzomer. In dat opzicht heeft regisseur Raimi het grote publiek en de Hollywood-studio op hun wenken bediend: spannende actie en ontspannende humor, suspense en romantiek, visuele vaart en spectaculaire effecten. Maar daarnaast is hij erin geslaagd deze blockbuster een persoonlijke toets en een emotionele lading mee te geven die we nog niet zo vaak zagen bij dergelijke grootschalige, commerciële stripverfilmingen. Spider-Man 2 is dus een betere film dan men kon of mocht verwachten. Het is weliswaar, om het maar eens in culinaire termen te omschrijven, nog geen geraffineerde gastronomie, maar toch ook geen junk-food, wel lekkere, gezonde en eerlijke kost. Smakelijk!

(Jan T.)

HHH VERTOLKING Tobey Maguire, Kirsten Dunst, Alfred Molina REGIE Sam Raimi LAND VS