Zaterdag 17/04/2021

Recensie 'Trine 2': puzzelen met de ridder, magiër en dief

'Trine 2' is de opvolger van de originele 'Trine' uit 2009, een spel dat toen al gelauwerd werd door de gamecritici. Net als in de voorganger, kan je in 'Trine 2' een magiër, dief en ridder besturen. Het traditionele trio zeg maar. Het verhaal mag dan niet het origineelste ooit zijn, de uitwerking mag zeker gezien worden.

In de eerste aflevering van de saga hadden de drie protagonisten het koninkrijk al eens van de ondergang gered. Je moet 'Trine' echter niet gespeeld hebben om dit nieuwe verhaal te kunnen volgen. In de openingsscène worden de drie namelijk uitvoerig geïntroduceerd. Amadeus de magiër kan blokken tevoorschijn toveren en elementen 'wingardium leviosa'-gewijs laten zweven. Zoya de dievegge vecht met pijl en boog, en kan zich met een touw van het ene uitsteeksel naar het andere slingeren. Spiderman en Tarzan zouden jaloers zijn! Pontius de ridder tot slot moet het hebben van zijn brute kracht, zowel om te vechten als om de anderen te dragen.

Puzzelen maar
In de singleplayer van deze puzzel-platformgame kan er naar hartelust gewisseld worden tussen de drie hoofdrolspelers. En dat is nodig ook. De puzzels zijn zo opgebouwd dat je de speciale krachten van iedereen nodig hebt. De makers hebben hier duidelijk veel tijd in gestoken, en maar goed ook. In andere games valt het veel te veel voor dat je het ganse spel met je favoriet speelt, zonder dat je de anderen echt nodig hebt. Het zorgt voor afwisseling, en die afwisseling is er ook in de puzzels zelf. Al komt er naar het einde van de singleplayer toch wel wat routine bij kijken.

Met de vriendjes
In tegenstelling tot zijn voorganger, heeft 'Trine 2' wel een online co-opmodus. Zo kan je met drie vrienden, of vreemden, samen door de missies spelen. Iedere speler kan zo met één van de helden de puzzels oplossen. In de unlimited-modus kan je ook online continu van held wisselen, waardoor je bijvoorbeeld op 'hack&slash'-missie kan trekken met drie Pontiussen.

Grafisch
Niet alleen de puzzels zijn goed uitgewerkt, ook grafisch is het spel gewoonweg top. Elke missie lijkt op een sprookjeswereld, met verbluffend veel details en rijke kleuren. Dat alles krijg je ook op een niet al te sterke computer. Er is zelfs ondersteuning voor 3D Vision van Nvidia. Het enige dat je nodig hebt is de juiste grafische kaart, een 3D-brilletje en een scherm dat 3D ondersteunt. Nogal wat benodigdheden natuurlijk, maar het resultaat mag er zeker zijn. Erg veel gamers zullen er nog niet van kunnen genieten, maar het zorgt er wel voor dat 'Trine 2' een stapje voor heeft op de concurrenten.

Conclusie
'Trine 2' mag dan geen grote naam zijn, groots mag je het toch noemen. Mede dankzij het verbluffend grafisch spektakel zijn vier sterren zeker gerechtvaardigd. Ook de puzzels konden we smaken, maar om echt vijf sterren te krijgen, is er toch nog iets meer variatie en originaliteit nodig. Dat wil echter niet zeggen dat het spel saai is, verre van zelfs. 'Trine 2' is gewoon een heel goede puzzel-platformer. Voorlopig is de game enkel beschikbaar via Steam voor pc en Mac. Binnen enkele dagen zijn ook Playstation 3 en Xbox 360 aan de beurt. (sg)