Vrijdag 18/06/2021

Review

Recensie 'The Testament of Sherlock Holmes': Beter dan moderne detectives

Sherlock Holmes heeft al iedere generatie sinds de negentiende eeuw geboeid. De detective begon als boekenheld, maakte het daarna op het witte doek en mag ook in computergames niet ontbreken. Ubisoft brengt Sherlock opnieuw naar je console met 'The Testament of Sherlock Holmes'.

Witse en Baantjer mogen in de Lage Landen dan wel de beroemdste fictieve detectives zijn, ze hebben hun bestaan misschien wel te danken aan Sherlock Holmes. Deze eigenzinnige en briljante detective werd in de negentiende eeuw de bekendste in zijn soort. Sir Arthur Conan Doyle creëerde in zijn boeken een figuur die net als bijvoorbeeld James Bond onsterfelijk lijkt. Holmes werkt officieel niet voor de politie, maar dat houdt hem niet tegen om vaak een grondiger onderzoek te voeren dan zijn collega's. Samen met zijn goede vriend Dr. Watson woont hij in een appartement in Baker Street. Ook in Londen kan je vandaag nog verwijzingen naar Sherlock Holmes terugvinden. Zelfs in de Schotse hoofdstad Edinburgh ontsnap je niet aan de detective, aangezien zijn geestelijke vader uit de stad afkomstig is.

Tegenwoordig is Holmes vooral bekend uit films en games. Onderzoeksgames zijn echter niet altijd een even groot succes. Ubisoft waagde zich er net als vorig jaar toch aan. Toen kregen we een gameversie van CSI te spelen, nu was het aan de grootmeester. We weten niet of het de bedoeling was, maar we herkennen toch veel van het concept van de CSI-game in 'The Testament of Sherlock Holmes'. Maar terwijl we CSI een behoorlijk saai spel vonden, moeten we onze mening bij Sherlock Holmes herzien. De spitsvondige detective slaagt er blijkbaar ook in de virtuele wereld in zijn opvolgers in zijn schaduw te laten.

Het verhaal begint in een kamer waar een ketting gestolen is. Holmes trekt op onderzoek uit en intussen krijg je aanwijzingen over de besturing. Maar doe geen moeite om het mysterie zelf op te lossen, want enkel Holmes kan het plot dat volgt bedenken. Het echte verhaal begint pas in het volgende hoofdstuk, wanneer Holmes met een moordzaak geconfronteerd wordt. Omdat er in een detectivespel niets boven het verhaal gaat, zullen we nog niets verklappen en ons beperken tot de belangrijkste aspecten van deze game.

Grafisch valt deze Sherlock Holmes een klein beetje tegen. Al in het openingfilmpje wordt duidelijk hoe houterig de figuren zijn. Dat verbetert niet in de loop van het spel en zo stoten we regelmatig ook op foutjes. De verschillende scènes zijn nochtans niet zo complex en beperken zich meestal tot één ruimte. Enkel wanneer Holmes en Watson door de straten van Londen trekken, is de ruimte een stuk groter. Net dan ogen de graphics toch iets beter.

Het spel moet het natuurlijk vooral van zijn puzzels hebben en die zijn er in overvloed. Voortdurend moet Holmes zijn meesterbrein aanspreken om kisten te openen en mysteries op te lossen. Alle vaststellingen worden door Watson grondig genoteerd in een boek, dat Holmes nadien kan gebruiken om zijn conclusies te trekken. Daar moeten wij hem natuurlijk bij helpen en het deductiebord is één van de sterkste punten van het spel. Zeker als we de vergelijking met CSI nog eens maken, hebben we veel meer het gevoel dat wij de detective zijn en niet het scenario.

'The Testament of Sherlock Holmes' beschikt ook over een sterk verhaal met veel wendingen. Dat maakt het spel een echte aanrader voor liefhebbers van het genre en voor fans van puzzels en hersenbrekers. De puzzels zijn soms wel lastig en heel talrijk, waardoor niet iedereen even geboeid zal blijven door het spel. De actie blijft beperkt, maar Sherlock Holmes mag zich wat ons betreft ook in gameland de koning der detectives noemen.