Zondag 16/05/2021

Recensie 'The Legend of Zelda: Skyward Sword': Gewoon perfect

Hoe een spel na 25 jaar nog steeds even sterk kan zijn als in het prille begin. 'The Legend of Zelda' is zo'n uitzonderlijke titel die al verschillende generaties wist te overtuigen. Het nieuwe 'Skyward Sword' is misschien zelfs het beste Zelda-spel ooit. Zet je schrap voor een klassieker die heel veel respect verdient.

Rond deze tijd ontdekken tieners over de hele wereld de magie van 'The Legend of Zelda'. Ze zullen zowat de derde generatie vormen die uren aan het scherm gekluisterd zit, terwijl het hoofdpersonage Link zich een weg baant langs allerlei sprookjesachtige wezens, hoofdbrekende puzzels en natuurlijk de 'dungeons' waar verborgen sleutels deuren openen om uiteindelijk het gevecht tegen de baas van die wereld te mogen beslechten. Deze redacteur behoort tot de tweede generatie, die Zelda op Nintendo 64 leerde kennen met de titel 'Ocarina of Time', tot vandaag misschien wel het beste spel ooit. Maar ook fans van 25 jaar geleden zullen vorige week in spurttempo naar de winkel gelopen zijn. Op kop misschien wel de bekendste Zelda-fan: komiek Robin Williams (hij noemde zelfs zijn dochter naar prinses Zelda).

Voor we in de gloednieuwe wereld van Zelda duiken, moeten we bekennen dat de beoordeling van dit spel door een echte liefhebber gedaan werd. Wie meer van een stevige shooter houdt, zal zich hier niet in kunnen vinden. Maar bij fans van Zelda of van dit genre blijven andere toptitels zoals 'Call Of Duty: Modern Warfare 3' dezer dagen nu eenmaal in de kast of in de winkelrekken liggen. We gaven 'The Legend of Zelda: Skyward Sword' haast uitzonderlijk een maximumscore. Wie de liefde voor deze games niet deelt, mag die beoordeling natuurlijk negeren. De echte fans zullen zeker akkoord gaan als we het spel graag nog een zesde ster zouden geven.

Nieuwe en oude vrienden
Er is hard gewerkt aan het spel dat de 25ste verjaardag van het stokpaardje van Nintendo in de verf moet zetten. Er zitten heel wat nieuwe elementen in het spel, maar het succesrecept is natuurlijk gebleven. Het is duidelijk dat Nintendo de hand reikt aan een pak nieuwe gamers die 'The Legend of Zelda' pas voor het eerst spelen. Voor hen gaat een hele nieuwe wereld open, terwijl fans van het eerste uur een mix van nieuwe figuren en oude bekenden tegen het lijf lopen.

Nieuw is bijvoorbeeld de wereld waarin we Link en Zelda treffen. Zo wonen ze in een land in de wolken (Skyloft), terwijl het bekendere Hyrule onder het wolkendek ligt. Uiteraard loopt het daar beneden grondig mis, zodat Zelda en Link op een speciale missie vertrekken. Link krijgt daarbij het gezelschap van een gezant die een godin gestuurd heeft. Zij beschikt over heel wat kennis die erg nuttig zal blijken gedurende het spel. De eerste uurtjes mag je met Link de nieuwe wereld in de wolken verkennen, al moet je maar de plaatselijke bazaar binnenwandelen om de vertrouwde elementen van andere games terug te vinden.

Harry Potter?
Nintendo heeft heel goed nagedacht over de manier waarop het jonge fans zou kunnen aantrekken. Zo kan Link zich verplaatsen op de rug van een vogel, waarmee hij in het begin van het spel bovendien een wedstrijd moet winnen. Het is de bedoeling om als eerste een voorwerp op de rug van een goudkleurige vogel (een loftwing genaamd) te pakken te krijgen. Doet jou dit ook niet denken aan een partij 'quidditch' of 'zwerkbal' uit de bekende boeken en films van Harry Potter?

Het avontuur begint pas echt wanneer Link uit Skyloft neerdaalt. Zoals wel vaker komen wer eerst in een bos terecht. Daar verliezen we ons hart helemaal aan een Kikwi. Dit schattige wezentje is zo bang van alle monsters dat het zich overal probeert te verstoppen. De Kikwi's zijn een bijzondere aanwinst voor het rijke Zelda-imperium. Om de pret niet te bederven, willen niet meer onthullen over 'Skyward Sword'.

Perfectie
Valt er dan echt niets negatiefs te zeggen over deze nieuwe Zelda-game? In het begin vonden we de graphics misschien een beetje teleurstellend in vergelijking met andere moderne games. Maar Nintendo heeft ervoor gekozen om de typische sprookjesstijl van Zelda te behouden en dat gaat al gauw vertrouwd aanvoelen. Misschien de besturing dan? Het moet gezegd dat het nog steeds wennen is om met de Wii-controller in een Zelda-spel te bewegen. Soms is het zelfs frustrerend, maar de besturing vraagt zoals altijd een beetje oefening. En wanneer we op onze loftwing door de lucht vliegen, blijkt de Wii toch weer een nieuwe dimensie voor Zelda te openen. Hebben we al gezegd dat de muziek van de nieuwste Zelda-game zoals altijd fantastisch is? Er bestaat immers niet voor niets een orkestversie van.

Conclusie: de makers van de Zelda-reeks zijn er weer in geslaagd om een quasi perfect spel te maken. En waar 'Ocarina of Time' tot hiertoe misschien het beste spel ooit was, lijkt 'Skyward Sword' alles te hebben om de nieuwe koploper in het Zelda-imperium te worden. Het spel is immers veel moderner geworden zonder iets van die vertrouwde wereld te moeten opgeven. 'Ocarina of Time' is enkele maanden geleden nog in een opgesmukte versie voor de 3DS verschenen. Laat het dus maar ijskoud worden buiten, laat het 's avonds maar vriezen dat het kraakt. De Zelda-fans zullen er deze winter weinig van merken, want zij zitten midden in een nieuw onvergetelijk avontuur... (gb)