Dinsdag 11/05/2021

Recensie 'Sonic Generations': Sonic blaast 20 kaarsjes uit

Lang voor er sprake was van Playstation of Xbox bestond de wereld der games uit loodgieters die de planeet van een boze schildpad moesten redden, er was een beroemde gorilla genaamd Donkey Kong en in 1991 zag een vliegensvlugge egel het levenslicht: Sonic.

Met die laatste figuur ging Sega destijds de strijd aan met Nintendo. In 2011 viert Sonic dus zijn twintigste verjaardag en dat gaat niet onopgemerkt voorbij. In 'Sonic Generations' gaat de kersverse twintiger een nieuw avontuur tegemoet, maar het spel zit vol knipogen naar het verleden.

'Super Mario' en 'Sonic' hebben veel overeenkomsten, maar het kenmerk van de Sega-held is natuurlijk zijn snelheid. Om de evolutie in de verf te zetten, kunnen we in dit nieuwe spel ook met een oude Sonic aan de slag. De werelden werden door de makers gemoderniseerd en het is de bedoeling iedere opdracht zowel met de oude als de nieuwe Sonic uit te voeren. Het verschil is natuurlijk groot en het maakt het nog indrukwekkender als we met de nieuwe Sonic spelen. De snelheid en de kunstjes maken Sonic uniek.

Leven na Sega Dreamcast
Sega heeft inmiddels geen eigen spelcomputers meer. Dus zijn het de nieuwe platforms Playstation en Xbox die de legende van Sonic doen voortleven. Maar in 'Sonic: Generations' komen we tussen alle uitdagingen door plots een Sega Dreamcast tegen. Dat was de laatste console die Sega net voor de eeuwwisseling op de markt bracht. Met dit speelgoed mogen we alles nog een keer herbeleven. Het heldere beeld ruimt plaats voor de wazige toestanden waarmee we tien tot twintig jaar geleden speelden. Pure nostalgie, want zonder twijfel hebben de meer ervaren gamers die spelletjes ooit kapot gespeeld.

Voorts keert ook het verslavende karakter van Sonic terug. Naast de gewone levels zijn er uitdagingen. Dat gaat van races tegen de klok tot races tegen tegenstanders. Als je de finish bereikt, wordt er een graad aan je prestatie toegekend. Die gaat van A tot D, met nog een hogere categorie als je het echt goed doet. We speelden de meeste uitdagingen gemakkelijk tien keer op rij om toch maar een hoger niveau te halen.

En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom Sonic na twintig jaar (zelfs zonder eigen platform) nog leeft. Straks nemen Mario en Sonic het tegen elkaar op in een game over de Olympische Spelen. Het is slechts een handvol spelfiguren gegeven om het zo lang uit te houden en zoveel generaties te boeien. 'Sonic Generations' is een waardig spel om de twintigste verjaardag van die pijlsnelle egel te vieren. En we wensen hem bij deze nog eens twintig succesvolle jaren toe. (gb)