Zaterdag 08/05/2021

Recensie 'Saints Row The Third': humor boven alles

In het verleden was 'Saints Row' veelal een soort kopie van 'Grand Theft Auto', maar dan een met veel meer vrijheid om de stad op z'n kop te zetten. Met de nieuwste editie uit de saga bewandelen de makers echter een nieuwe weg. Daardoor gaat de vergelijking met het populaire 'GTA' al veel minder op.

Er zijn van die games waar je eerst een lange tutorial moet doorlopen, of vooropgestelde stappen moet volgen vooraleer een game vrij speelbaar wordt. Wel, 'Saints Row The Third' is niet zo'n spel. Je wordt meteen midden in een bankoverval gedropt, die uiteraard falikant afloopt. Je moet je al schietend een weg banen door dozijnen na dozijnen aan agenten.

De Belg
Na de wapens een eerste maal te hebben getest, kom je terecht in het hoofdkwartier van Syndicate. Dat is een rivaliserende bende van 3rd Street Saints. Aan het hoofd van Syndicate staat Phillipe Loren, die Engels spreekt met een Frans accent. The Saints noemen hem een 'Frenchy', maar zelf claimt hij Belg te zijn. Volgens The Saints moet hij dan maar een wafel gaan eten. Tja, origineel. Dan hebben we nog eens een Belg in een topgame, mag hij weer de slechterik spelen. Maar ach, de slechterik spreekt Frans, dus bepaalde Vlaamse politici zullen het graag horen.

De nieuwe 'Saints Row' speelt zich niet meer af in Stilwater, maar verhuist na de openingsscène naar het naburige Steelport. Spijtig genoeg is deze stad niet tot in de details uitgewerkt. Zo zijn alle gebouwen oppervlakkig, en andere voertuigen lijken soms uit het niets op te duiken. Er zijn spijtig genoeg ook iets te veel grafische foutjes in het spel geslopen, waardoor deze game niet verder komt dan drie sterren voor het grafische aspect.

'Over the top' humor
Waar het spel wel goed scoort is levensduur en spelvreugde. Aan de hoofdcampagne zal je een 12-tal uur kunnen besteden, maar dan is het spel verre van voltooid. Verschillende zijmissies kunnen de spelers nog makkelijk enkele uurtjes zoet houden. En dan hebben we het enkel over de singleplayer. Je kan namelijk ook met twee spelers Steelport op stelten zetten. Dat gaat in een open wereld, maar ook de zogenaamde 'Kat en Muis'-modus konden we erg smaken. Zo moet een speler met een wagen door checkpoints rijden, terwijl de andere speler de auto probeert op te blazen vanuit een helikopter.

Dan hebben we ook nog de spelvreugde. Hét paradepaardje van deze game. Waar het jaren geleden nog een flauw afkooksel van 'GTA' was, heeft 'Saints Row' er zich nu van weten te onderscheiden door de humor, die echter wel compleet 'over the top' is. Het spel neemt zich namelijk geen enkel moment serieus. Telkens wanneer je denkt dat er in een missie wat weinig humor zit, gebeurt er zo iets enorm belachelijk waardoor je jezelf afvraagt hoe de makers er ooit zijn opgekomen. Zo moet je op een volwassen leeuw 'babysitten', of een luchtaanval inzetten tegen een een volledig stad terwijl je ... naakt bent.

Conclusie
Met 'Saints Row The Third' zal iedere volwassene met de nodige dosis humor zich uren kunnen amuseren. Nooit moet je het spel serieus nemen, waardoor het pure ontspanning wordt. Enkel spijtig dat de game grafisch erg oppervlakkig is, en de kleine foutjes zorgen er toch voor dat het spel net geen vijf sterren verdient. (sg)