Dinsdag 24/11/2020

Gamerecensie

Recensie Rocksmith: game met echte gitaren raakt (meestal) juiste snaar

'Rocksmith' doet ons een beetje denken aan Vermaelens Projects uit 'In de Gloria': ook bij games kan een kleine moeite namelijk een wereld van verschil maken. De gitaargame verscheen in Europa heel wat later dan in Amerika, maar de Europese versie is dankzij een kleine visuele ingreep een pàk beter dan de Amerikaanse.

Iedereen kent de muziekgames 'Guitar Hero' en 'Rock Band', waarin je voornamelijk op knopjes van plastieken instrumenten zit te rammen. In 'Rocksmith' speel je echter met een echte gitaar of bas muziek mee, een totaal andere ervaring. Het spel wedt op twee paarden tegelijk, en wil zowel beginners de eerste kneepjes van het spel bijbrengen, als meer ervaren spelers nieuwe uitdagingen bieden. Je kan natuurlijk niet voor iedereen goed doen, maar gezien het gevarieerde niveau van het doelpubliek blijkt dat de makers meestal de juiste - komt ie! - snaar weten te raken.

Spelverloop
Zoals in 'Guitar Hero' zie je je snaren op het scherm, en stromen er verticaal gekleurde noten over het beeld, zodat je ziet welke fret van welke snaar je moet indrukken. Dat is een beetje gelijkaardig aan het lezen van gitaartablaturen, alleen dat je daar de noten leest van links naar rechts. In de Amerikaanse versie van 'Rocksmith' staan de snaren echter omgekeerd dan op tablaturen, wat voor meer ervaren spelers zoals ondergetekende enorm verwarrend is en leidt tot veel frustratie. Bij de Europese versie kan je die snarenlay-out echter omdraaien, die eerder vermelde kleine ingreep die echt een wereld van verschil maakt.

Voordelen
Het spel wil dus enerzijds beginners leren spelen, met (erg droge) info over allerlei gitaartechnieken en overzichten van akkoorden. Maar waarom zou je nu als enigszins gevorderde gitarist of bassist 'Rockmith' gaan kopen wanneer je ook gewoon tablaturen kan lezen, en je ook computerprogramma's zoals 'Guitar Pro' kan gebruiken die tablaturen ook echt kunnen afspelen? Wel, je kan je instrument gewoon in de spelconsole pluggen met de bijgeleverde kabel, en bij 'Rocksmith' speel je mee met originele nummers, niet gewoon wat computergebliep. Daarnaast is de game ook opgevat als een echt spel, waarmee punten en trofeeën te verdienen zijn, en dat je vooruitgang bewaart. De kers op de taart is echter dat het spel je gitaargeluid steeds aanpast aan het nummer, waardoor je vlotjes van een ronkend overstuurd geluid overschakelt naar een funky wahwahsound zonder aan knopjes te moeten prutsen. Je kan uit een reeks effecten ook een eigen sounds samenstellen, waardoor je de game in feite kan gebruiken als een echte effectmodule om een potje te jammen.

Geen wondermiddel
Vergis je echter niet: hoewel 'Rocksmith' is gemaakt om beginners te leren spelen, is het geen wondermiddel: zonder een flinke portie oefenen kom je er niet, al bevat de game veel snufjes om die onvermijdelijke labeur van eelt kweken op de vingertjes te verzachten. Opmerkelijk is dat je meteen voor de leeuwen wordt gesmeten met '(I Can't get no) Satisfaction' van de Rolling Stones, maar je hoeft er aanvankelijk slechts een paar noten van mee te spelen. Naarmate het nummer en je niveau vorderen, komen er meer noten bij, en het spel detecteert je progressie prima. De game bevat zo verschillende arrangementen voor elk nummer, een gedurfde keuze van de makers. Het voordeel daarvan is dat je meteen de indruk krijgt 'echt' mee te spelen met bekende nummers, het nadeel is dat je noten hoort die je niet hoeft te spelen, wat zeker voor ervaren spelers erg verwarrend kan zijn. Gelukkig straft de game je niet wanneer je die noten toch meespeelt, zelfs al zijn ze fout. Over het algemeen is 'Rocksmith' trouwens erg vergevingsgezind voor fouten, wat het spelplezier flink bevordert.

Carrièremodus
Hoewel je nummers steeds apart kan oefenen, is er ook een soort carrièremodus waarin je nummers repeteert en daarmee ook kan 'optreden'. Daarin neemt de game wel een héél straf loopje met de realiteit: op je optredens wemelt het namelijk van de sexy vrouwelijke fans. Laat je echter niets wijsmaken: in realiteit bestaat de overgrote meerderheid van een rockpubliek gewoon uit zwetende mannen. Je kan ook delen van nummers oefenen op verschillende manieren, zoals bij een optie waarin de game wacht tot je de juiste noot hebt geraakt. Je kan de muziek ook vertragen, wat enorm handig is om nieuwe dingen te leren spelen. Je hebt ook de mogelijkheid om op volle snelheid te oefenen in een modus waarin de game bij elke poging meer noten op je afvuurt. Wanneer je zo echt alle noten van een snelle riff wil oefenen, kan dat zo intensief worden dat je er tureluut van wordt. Gelukkig kan je een song tijdens het oefenen dus vertragen. Het is soms wel niet duidelijk wanneer je precies je noten moet raken, wat vooral bij het basspelen - de bas hoor je vaak minder goed dan de gitaar - hinderlijk is. De game heeft trouwens ook een offline multiplayermodus, waarin je in splitscreen samen kan spelen.

Nummers
Qua muziek kiest 'Rocksmith' voor een mengeling van klassiekers en recente nummers, maar enkele songs zijn wat ons betreft slecht, of door hun gebruik van hoge noten met veel distortion ook niet echt geschikt voor dit spel. Aangezien de game je vaak slechts een snaar laat aanslaan in plaats van akkoorden, is het ook opmerkelijk dat enkele voor de hand liggende nummers met simpele riedeltjes zoals 'Breaking the Law' van Judas Priest niet beschikbaar zijn. Het kan natuurlijk een rechtenkwestie zijn, of een kwestie van smaak, maar hier had meer ingezeten. Er zijn inmiddels wel enkele songpakketten beschikbaar als download, dus iedereen zal uiteindelijk zijn gading wel vinden.

Minigames
Verder bevat 'Rocksmith' nog enkele minigames die je kan spelen door de juiste noten te raken op je gitaar, om zo bv. te schieten op aanvallende eenden of blokjes te verplaatsen in een Tetrisvariant. Leuk als gimmick, maar wat ons betreft niet meer dan dat. De makers hadden je misschien beter door de menu's laten navigeren door middel van noten, want nu moet je wel erg vaak wisselen tussen gitaar en controller. Ook enigszins vervelend is dat je erg vaak moet stemmen, ook als je gitaar perfect gestemd blijft.

Conclusie
Uiteindelijk lost 'Rocksmith' de hoge verwachtingen wel grotendeels in, en is het een prima hulpmiddel om gitaar te leren spelen. Bas misschien iets minder, omdat het geregeld toch niet heel duidelijk is wanneer je precies je snaren moet raken. Ook voor gevorderden valt er veel te beleven, aangezien het spel de moeilijkheidsgraad aanpast aan je niveau. En het is natuurlijk veel toffer om in de zetel met een nummer mee te spelen in plaats van bijvoorbeeld met een stapel tablaturen op tafel een song te zitten ontcijferen. De nummerkeuze had voor ons wel beter gekund, hoewel er in het basisaanbod natuurlijk ook heel plezante songs zitten. Ook de manier waarop gitaarkneepjes worden uitgelegd had minder schoolmeesterachtig en droog gekund, en wat meer 'over the top' zoals in metalgame 'Brütal Legend'. Al bij al is 'Rocksmith' dus zeker een aanrader, al mag je als beginner niet vergeten dat je ook met een dergelijk hulpmiddel veel moet oefenen. Maar de aanhouder wint!

Lijst nummers
The Animals: House of the Rising Sun
Best Coast: When I'm With You