Donderdag 13/05/2021

Recensie 'Rayman Origins': Heerlijk ouderwets

Succesvolle platformspellen zijn tegenwoordig een stuk zeldzamer geworden dan vroeger. Er zijn er dit najaar nochtans een paar op de markt gekomen. De nieuwste Sonic hebben we al getest, deze week gingen we aan de slag met 'Rayman Origins'.

Over Rayman zelf moeten en kunnen we niet veel vertellen. Het is de hoofdrolspeler van een knotsgekke bende die de droomwereld waarin ze leven moet redden van allerlei boosaardige figuren. Nou ja, zelfs de slechteriken in het spel hebben vaak iets van dat gekke karakter meegekregen. Rayman draaft al sinds 1995 rond in gameland en is één van de volgende figuren (na Mario en Sonic) die straks een speciale verjaardag te vieren heeft. In afwachting daarvan heeft Ubisoft alvast een prachtige opvolger in de reeks ontwikkeld.

'Rayman Origins' is een heerlijk ouderwetse platformgame geworden. En dat ouderwetse is één van de positieve kenmerken van het spel. We beginnen eraan in de Snurkboom, van waaruit Rayman allerlei werelden en levels moet openen en uitspelen. Het is de bedoeling onderweg 'Electoons' te bevrijden. In zowat iedere level zijn twee kooien verborgen en om te vorderen in het spel moet je deze zien te vinden. De derde kooi staat helemaal op het einde van de level en die kan je al zeker niet missen.

Klassieker tussen de toppers
Er zit ook veel afwisseling in het spel. Zo zijn er een aantal bonusgames waarin het de bedoeling is zo snel mogelijk een parcours af te leggen. Ben je te traag, dan val je genadeloos af. 'Rayman Origins' zit echt goed in elkaar. De besturing verloopt vlekkeloos en dat is in sommige werelden wel nodig. De vele puzzels zorgen er ook voor dat het spel urenlang plezier biedt. Als je alle werelden hebt uitgespeeld, kan je immers nog meer vrijspelen door tegen de klok te racen.

Het is voor de klassiekers onder de videogames moeilijk om zich staande te houden tussen alle topgames die de voorbije maand zijn uitgekomen. Maar 'Rayman Origins' is voor ons de verrassing die een plaats tussen die toppers verdient. Het is het bewijs dat een videospel ook eenvoudig nog erg leuk kan zijn. Zoals wel vaker zijn deze videogames misschien wel de meest verslavende. (gb)