Dinsdag 15/06/2021

Recensie 'Ratchet & Clank All 4 One': fun voor jong en oud

Omwille van de lancering van enkele topgames in dit bijzonder sterk vierde kwartaal waren we 'Ratchet & Clank All 4 One' even uit het oog verloren. Geheel ten onrechte, want het is een prima spel.

Bij de namen van de hoofdpersonages moeten we steeds denken aan een 'Man Bijt Hond'-reportage van een paar jaar geleden. Een gepensioneerde man vertelde daar dat hij graag gamede, en demonstreerde een spel van Ratchet en - "dat is mijne maat" - Clank, die de boosaardige Doctor Nefarious te lijf gingen. Het duo dacht na de gebeurtenissen in 'A Crack in Time' dat hun missie volbracht was, maar in 'All 4 One' duikt hun aartsvijand opnieuw op.

Verzorgd
De game verschijnt exclusief voor de PlayStation 3, en dan weet je dat het gaat om een titel die erg verzorgd is. Dat blijkt meteen bij het openingsfilmpje, waar de Nederlandstalige stemmen netjes samenlopen met de mondbewegingen van de helden. De stemacteurs zijn echt top, blijkt ook uit de rest van het spel. Wanneer je dan bedenkt dat sommige gamesproducenten niet eens de moeite doen om de mondbewegingen te synchroniseren bij Engelstalige dialogen, weet je het wel.

In de intro zit meteen al een scheut humor, die ook terugkomt in de rest van het spel. Grapjes over hippies en speeddating... dit spel mikt voornamelijk op kinderen, maar de moppen zijn alvast geschikt voor een veel breder publiek. Moeilijk is 'All 4 One' trouwens niet, waardoor het platformspel prima ontspanning biedt voor jong en oud, al dan niet gepensioneerd.

Samenwerking
Jong en oud kunnen desgewenst ook samen aan de slag, want je kan 'All 4 One' met vier tegelijk spelen, zowel samen in de zetel als online. Het is op sommige momenten ook nodig om samen te werken en bv. tegelijk op hetzelfde doel te schieten om het te vernietigen. De bewegingen verlopen vloeiend en snel, en daarnaast ziet het spel er ook geweldig uit.

'All 4 One' heeft wel een groot nadeel. Je kan de camerahoek namelijk niet zelf kiezen - een gevolg van de mogelijkheid om met meerdere spelers tegelijk te spelen. Wanneer je games gewend bent waar je dat met de rechterjoystick wél kan, heb je steeds de neiging om aan die stick te prutsen. In het spel dient die stick echter om het wapenmenu te openen, een schermpje dat we dus de hele tijd per ongeluk opriepen. Verder geen slecht woord over 'Ratchet & Clank All 4 One'. Vernieuwend is het allemaal niet, maar plezant des te meer! (sam)