Dinsdag 11/05/2021

Recensie 'Rabbids: Alive & Kicking': konijnen in living, pijnlijke armen en veel lol

Partygames die werken met de bewegingssensor van de Kinect tappen in essentie allemaal uit hetzelfde vaatje: de speler maakt (gekke) bewegingen, en dat gezwaai en gehuppel resulteert dan in actie op het scherm. De Kinectcamera maakt bovendien foto's, liefst wanneer je een gekke bek trekt terwijl je ledematen zich op een ongebruikelijke positie bevinden: lacheuh!

Je merkt het al: een dergelijk spel moet al een goed uitgewerkt thema hebben om ons te bekoren en zich te onderscheiden van de concurrentie, en 'Rabbids: Alive and Kicking' slaagt daar vrij goed in. De zotte konijnen dienen voor meer dan enkel de verpakking van de spelletjes, en een deel van de minigames is de beesten op het lijf geschreven.

Klop de mol
Bovendien tovert de Kinectcamera in sommige games je huiskamer op het scherm, zodat je jezelf op tv ziet terwijl de Rabbids uit gaten in je vloer komen piepen. 'Klop de mol' met konijnen dus, en maar springen op die beesten. Er is ook een versie van 'Lemmings', waarin je de Rabbids van een gewisse dood moet redden met een beetje strategie. Ook tof is een partijtje 'Pong', waarbij de 'staafjes' twee brandweermannen aan een paal zijn die je hoger en lager beweegt door je te hurken of je armen in de lucht te steken. De bal is dan een brandende marshmallow die de Rabbids weggooien. Niet alle games zijn even tof of origineel, en uiteraard zitten er ook enkele bij die je pijnlijke ledematen kunnen opleveren, maar voor plezier en afwisseling zorgen ze gegarandeerd. We hebben er alleszins hard door gelachen.

Party!
'Rabbids: Alive & Kicking' is trouwens een écht partyspel, in die zin dat je veel games met meer dan twee spelers kan spelen, een deel zelfs met 16 in totaal. Op je eentje ga je er echter niet veel aan vinden, maar het biedt sowieso veel fun voor zowel jonge als minder jonge spelers. We herinneren de niet zo jonge medemensen er wel aan dat deelnemen belangrijker is dan winnen. Laat in het zwemspel, waarin je crawlbewegingen maakt met je armen, je tegenspeler gewoon de eerste prijs in de wacht slepen. Wij kregen een beetje last van competitiedrang, en vervolgens twee dagen verschrikkelijk pijnlijke schouders. (sam)