Zondag 11/04/2021

Recensie 'Puss in Boots': Gelaarsde kat landt maar op twee pootjes

Games die gestuurd worden met lichaamsbeweging, het blijft een goed concept dat helaas nog vaak geteisterd wordt door kinderziektes. Goed nieuws dus dat de gelaarsde kat niet al te erg aan die kwaaltjes lijdt, maar toch is 'Puss in Boots' , een spelletje gebaseerd op de gelijknamige Dreamworks-tekenfilm, geen onverdeelde voltreffer.

We waren vol positieve vooroordelen voor we met 'Puss in Boots' aan de slag gingen. Een game die voortbouwde op de tekenfilm kon niet slecht zijn. In de bioscoop is 'Puss in Boots' een spin-off van de razend populaire 'Shrek'-films, een reeks vol heerlijke onnozeliteiten die we keer op keer onweerstaanbaar grappig vinden. De Gelaarsde Kat is een nevenpersonage in 'Shrek', en in de huidige tekenfilm wordt uitgelegd hoe het ons favoriete poezenbeest vergaat lang voor hij Shrek ontmoet. Klassieke stuff voor de Kerstvakantie dus, en een spelletje uit dezelfde franchise kan dan alleen maar meevallen, toch? Niet echt.

Fijn zonder controller
Niet dat er helemaal niks leuk is aan 'Puss in Boots' op de Xbox of de Wii. De gelaarsde kat blijft ook in speelbare versie een sympathieke schelm met wie je best een paar uurtjes wil zoek maken, en de teksten houden wat van de frisse humor uit de film intact. Bijkomend voordeel is dat deze titel naar Kinect-normen vlotjes stuurt en de speler toelaat om simpele handelingen zonder veel gefoeter naar het scherm te vertalen. Maar daarmee hebben we de opsomming van de pluspunten wel gehad.

Herhaling, herhaling
De grootste frustratie ligt wat ons betreft aan de beperkingen op het gebied van speelduur en variatie. De hele tijd wil je de console vragen of je asjeblief ook eens iets zelf mag doen. De handelingen zijn saai en repetitief, en bieden bijgevolg als 'handenvrije' titel weinig meerwaarde. Je moet sluipen, klauwen en de degens kruisen met boeven die één voor één op je af komen, maar dat vat al een groot deel van de actie samen. Deze game richt zich wellicht op jongere spelertjes voor wie de lage moeilijkheidsgraad een voordeel is, maar zelfs de snotneuzen in ons midden hebben recht op spanning en afwisseling, lijkt ons.

Snel klaar
Ook de speelduur van deze titel is geen troef: op enkele uurtjes (en dat zijn geen onvergetelijke) ben je er al grotendeels doorheen. Naast de hoofdgame is er wel nog een 'challenge'-modus, maar daar worden eigenlijk gewoon thema's uit het verhaal herkauwd.

Voor kinderen die ook wel 's binnen een redelijke tijd een spelletje willen uitspelen kan deze game nog net door de beugel, maar als je per se 'Puss in Boots' in huis wil halen, raden we aan om nog even op de dvd-release van de tekenfilm te wachten in plaats van je geld te vergooien aan deze al bij al te ongeïnspireerde spin-off. (tw)