Maandag 20/09/2021

Recensie

Recensie 'Professor Layton en het Masker der Wonderen': Verrassend uitdagend

Bij professor Layton wordt alles opgelost met een puzzel. 'Het Masker der Wonderen' is al het vijfde spel in deze succesvolle puzzelreeks op de Nintendo DS, deze is exclusief voor 3DS. Fans zullen weinig nieuws ontdekken, maar het concept blijft natuurlijk aantrekkelijk.

Puzzels zijn heel populair op draagbare consoles. Dat zijn ze al sinds mensenheugnis, want ook Tetris was destijds eigenlijk een soort puzzelspel. Tegenwoordig spelen we niet alleen met blokjes, we krijgen heuse hersenkrakers voorgeschoteld. In de games van professor Layton bevinden die puzzels zich in het kader van een verhaal. Wie het spel voor het eerst speelt, kijkt raar op wanneer in iedere situatie en conversatie plots een puzzel tevoorschijn komt. "Ik vroeg me af of jij deze puzzel kunt oplossen", klinkt het dan bijvoorbeeld. Gelukkig worden veel conversaties in tekstballonnen uitgebeeld, want in de korte videofragmentjes spraken de personages in onze versie met een Nederlands accent dat na een tijd behoorlijk gaat vervelen. Zullen die gameproducenten het ooit leren om ook Vlaamse versie te maken?

Gezellig puzzelen
Het spel beschikt gelukkig over een hoog Nintendo-gehalte. Daarmee bedoelen we de ontspannende sfeer die in vele typische Nintendo-games aanwezig is. Zo trekt professor Layton in dit avontuur naar de Nintendo-versie van Las Vegas. Monte d'Or is een stad die in achttien jaar tijd uit de grond is geschoten. Vroeger was het niet meer dan een herberg. Maar geen drukke toestanden hier, de stad lijkt best gezellig. Het enige nadeel is de terreur die gezaaid wordt door de gemaskerde man. Een onbekende figuur beschikt over een masker waarmee hij onheil onder de bevolking kan brengen. Zo is professor Layton samen met zijn twee kompanen getuige van een scène waarbij omstaanders plots verstenen.

In Monte d'Or is veel volk op de been wegens een festival. En bijgevolg liggen er ook veel puzzels verspreid. Die puzzels zijn soms behoorlijk moeilijk. Denk dus niet dat dit spel ondanks het lieflijke verhaaltje niet voor volwassenen geschikt zou zijn. Sommige puzzels zijn wel behoorlijk eenvoudig, maar meestal moet je toch goed nadenken. In totaal beschikt het spel over 150 puzzels, maar je kan er ook nog een pak downloaden.

3D-hoofdpijn
'Professor Layton en het Masker der Wonder' is wel weer zo'n game waarvan we ons afvragen of 3D echt nodig is. De graphics zijn in cartoonstijl getekend en de meeste puzzels maken geen gebruik van de 3D-optie. Nochtans verschijnt dit spel enkel voor de Nintendo 3DS. Wie snel hoofdpijn krijgt uit ervaring met andere matige 3D-games, kan de functie dus best uitschakelen. Soms komt 3D echter wel van pas, bijvoorbeeld wanneer je naar voorwerpen in de omgeving moet zoeken. Helaas wordt de functie ook hier niet goed gebruikt.

Los van die matige 3D-optie is 'Professor Layton en het Masker der Wonderen' alweer een heel geslaagde puzzelgame. Veel vernieuwingen zijn er niet, maar dat voelt niet als een nadeel aan. Het bekende concept zal zonder twijfel aanslaan bij de trouwe fans en is een aanrader voor puzzelliefhebbers. Deze game biedt op een speelse manier een dagelijks training van de hersenen. Of het spel nog lang zonder creatieve vernieuwingen kan, valt af te wachten, maar nummer vijf in de reeks is wat ons betreft de beste tot nu toe. En zonder die Nederlandse stemmen had deze game dankzij de behoorlijk mooie achtergrondmuziek een extra ster voor geluid gekregen.