Dinsdag 11/05/2021

Recensie multiplayerbèta 'Assassin's Creed Revelations': er ontbreekt iets, maar wat?

De singleplayermodus van 'Revelations' speelt zich af in Constantinopel, en dat merk je ook aan de personages in de multiplayer. Beeld UNKNOWN
De singleplayermodus van 'Revelations' speelt zich af in Constantinopel, en dat merk je ook aan de personages in de multiplayer.Beeld UNKNOWN

'Assassin's Creed Revelations' is een van dé games van 2011, en we keken dan ook reikhalzend uit naar de bèta van de multiplayer. De lat ligt hoog, want de multiplayer van voorganger 'Assassin's Creed Brotherhood' was al een, wel ja, revelatie.

Voor de gamers die de download niet hebben kunnen testen, zetten we alle nieuwigheden op een rij. Wie niet vertrouwd is met de multiplayer van 'Assassin's Creed Brotherhood', verwijzen we eerst door naar onze preview daarvan onderaan dit artikel.

Liefhebbers van de voorganger zullen blij zijn te vernemen dat de gameplay grotendeels hetzelfde is gebleven. De makers hadden ook goed gek geweest om het over een andere boeg te gooien. 'Never change a winning team', heet dat. Ubisoft had aangekondigd erg veel aandacht te besteden aan de 'matchmaking', het samen zetten van spelers waardoor je snel kan starten met een wedstrijd. Dat lijkt alvast geslaagd, want de games in de bèta startten erg vlot. Verder situeren de nieuwigheden zich vooral in de interface, maar ook in de gameplay zitten enkele kleine aanpassingen.

Wapens
De belangrijkste verbetering in de interface is dat je niet steeds naar een menu moet wanneer je een kopje kleiner wordt gemaakt. In 'Brotherhood' moet je daar dan telkens je vaardighedenset kiezen, maar in 'Revelations' blijf je in de spelwereld en kies je je volgende set gewoon onderaan het scherm. Zo blijf je middenin de actie.

De set werkt hetzelfde als in de voorganger, met enkele nieuwigheden zoals de valstrikbom, die ontploft wanneer een tegenstander in de buurt ervan komt. In combinatie met een goed gekozen schuilplaats is die bom een erg efficiënte manier om tegenstanders te verrassen en te verdoven. Wanneer je meerdere achtervolgers hebt, haal je je met die luide ontploffing natuurlijk wel snel een andere speler op je dak. Heel interessant is de mogelijkheid om de valstrikbom en de rookbom een eind van je weg te gooien, zodat ze ontploffen bij een tegenstander verderop. Dat leidt tot het typische psychologische steekspel van de 'Assassin's Creed'-multiplayer, waarbij je als aanvaller een situatie goed moet inschatten voor je actie onderneemt. Een andere nieuwe vaardigheid is de mogelijkheid om alle achtervolgingsbrekers in je buurt, de deuren die dichtklappen wanneer je erdoor rent, te sluiten.

In de bèta zijn ook de vertrouwde werpmessen, de vermomming, het vuurwerk, de rookbom, de verandering en natuurlijk het beruchte gif beschikbaar. Bij een lange opeenvolgende reeks van moorden heb je nu ook de mogelijkheid om een 'Animus hack' te doen, waarmee je eender wie vanop een afstand kan ombrengen. Leuk voor wie hem doet, maar heel lullig wanneer je als slachtoffer plots de pijp uitgaat zonder aanvaller in de buurt. Bij een verliesreeks zijn er ook vaardigheden waarmee je kan zien waar aanvallers of doelwitten zich bevinden. O ja, erg belangrijk: bij de start van de bèta kan je al beschikken over twee (vergrendelde) sets vaardigheden, met onder andere werpmessen en de valstrikbom.

Personages
De Arabisch ogende personages in 'Revelations' zijn aanzienlijk kleurrijker dan in 'Brotherhood', en je hebt ook veel meer mogelijkheden om hun uiterlijk aan te passen. Voor andere benen, armen, en zelfs accessoires moet je dan wel punten inwisselen, die je verkrijgt door verder te geraken in het spel. Je kan ook wapens kiezen, waardoor je het filmpje dat je te zien krijgt bij een kill grotendeels zelf kan samenstellen.

Cool is ook dat je je verdoofbeweging kan aanpassen, en nieuw is dat je ook een 'taunt'-beweging hebt om je tegenstander te jennen. Je kan je personage ook een eigen wapenschild geven, waardoor je klonen van jezelf beter herkent in de menigte.

Maps
De bèta van 'Revelations' telt drie maps, die groter en kleurrijker zijn dan in 'Brotherhood' en qua opbouw wat in het verlengde liggen van de kaarten die als download beschikbaar waren voor 'Brotherhood'. Ze bevatten vrij veel hoogteverschillen, waardoor ze uitnodigingen snel te bewegen: we werden nogal vaak aangevallen vanuit de lucht, en ook even de toerist uithangen op een dak werd al snel afgestraft.

Zoals in 'Brotherhood' worden de kaarten steeds interessanter naarmate je meer speelt, en neemt de lol ook toe naarmate je meer vaardigheden vrijspeelt. Een heel goede aanpassing is dat alle spelers na een wedstrijd uit drie opties kunnen kiezen welke modus en kaart ze willen voor de volgende partij. De optie met de meeste stemmen wint, waarna je de partij alsnog kan verlaten.

Gameplay
Op het vlak van gameplay is het nieuw dat je sneller muren kan beklimmen met behulp van een haak, en het is ook mogelijk om een overhangende stok vast te grijpen en erop te zwaaien. Dat laatste kan trouwens wel vervelend zijn, wanneer je eigenlijk een andere speler achtervolgt en plots per ongeluk een verdieping hoger op een uitstekende stok blijkt te staan. Cool is de 'eerbare dood', een situatie waarin je je aanvaller ziet aankomen en hem nog probeert te verdoven voor hij je liquideert. Het levert je punten op, en vermindert je frustratie omwille van het verloren duel. Ook tof is de mogelijkheid om je doelwit nog een genadetrap te geven wanneer een andere speler je prooi net voor je neus ombrengt.

'Revelations' bevat verder enkele nieuwe multiplayermodi, en daarvan zijn er vier beschikbaar in de bèta. Wij zijn vooral fan van de singleplayermodi, en 'gezocht' is gelukkig weer van de partij. Nieuw bij de singleplayer is 'deathmatch', een modus op een beperkte kaart waarin er standaard geen klonen rondlopen. Spelers kunnen wel zelf dubbelgangers aanmaken, en beschikken niet over een kompas. Leuk voor even, maar geef ons toch maar gewoon 'gezocht'. In de bèta zitten ook modi voor meerdere spelers, waarin je in twee teams op elkaar of op elkaars vlaggen jaagt.

Net zoals in 'Brotherhood' zijn er veel bonussen en trofeeën te verdienen met speciale acties, zoals een kill vanuit een verborgen positie of een succesvolle ontsnapping. Toch lijkt er met het scoresysteem iets raars aan de hand, en dat ligt deels aan de aangepaste nabijheidsmeter. Die is gevoeliger, waardoor je sneller opvalt en achtervolgingen veroorzaakt. Terwijl we in 'Brotherhood' bovendien vaak de efficiëntiebonus in de wacht sleepten voor de beste kill/gedood-ratio, werden we in 'Revelations' vaak beloond met de twijfelachtige eer het meest gedood te zijn, zélfs in games waar we in de top 3 eindigden.

Conclusie
De multiplayermodus van 'Revelations' bouwt voort op de succesformule van 'Brotherhood'. Nieuw zijn vooral het menu en de verregaande aanpasbaarheid van personages. In de gameplay zitten enkele handige snufjes, zoals de 'eerbare dood' en de mogelijkheid om reeds door een andere speler getroffen doelwitten nog snel een genadeklap te geven. Verder kan je met de valstrikbom nieuwe strategieën bedenken om tegenstanders in een hinderlaag te lokken, en is de mogelijkheid om te stemmen op de map en modus van de volgende partij erg handig.

Toch zijn we nog niet overtuigd, en dat is vooral een subjectieve kwestie. Misschien is het omdat we erg houden van de (meeste) maps in 'Brotherhood', misschien omdat de fellere kleuren in 'Revelations' het spel net iets chaotischer doen ogen dan de voorganger. Waarschijnlijk is het omdat we in 'Revelations' veel vaker gedood werden dan in 'Brotherhood', zonder goed te weten hoe dat kwam. Dat leidde tot frustratie, die hopelijk zal wegebben naarmate we de maps beter onder de knie krijgen.

De aanvankelijk besloten multiplayerbèta is deze week trouwens opengesteld voor alle gebruikers van het PlayStationnetwerk. Hij is nog te testen tot 17 september, waarna het wachten is op de release van het volledige spel op 15 november. (sam)

In 'Artifact Assault' moet je team een object van de tegenstander bemachtigen en het eigen object bewaken. Beeld UNKNOWN
In 'Artifact Assault' moet je team een object van de tegenstander bemachtigen en het eigen object bewaken.Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234