Zaterdag 15/05/2021

Recensie 'Mario & Sonic op de Olympische Spelen': 'Party' in Londen

Volgende zomer organiseert Londen de Olympische Spelen, maar deze winter kunnen we de Spelen al beleven met Mario en Sonic. Al hoeven we er niet bij te vermelden dat het evenement er in hun wereld een tikkeltje anders uitziet.

Wie klopt Sonic in de sprintnummers? Hoe doet zwaargewicht Bowser het tijdens het artistiek turnen? Het zijn enkele vragen waarop we een antwoord krijgen in de nieuwste game waarin Mario en Sonic samen aantreden. Ze zijn er in elk geval vroeg bij, want de Olympische Spelen staan pas volgende zomer op het programma. Een spel rond de Spelen doet ons meestal het ergste vrezen voor onze controller. Vroeger speelden we de hendeltjes en de knopjes haast stuk door snel te moeten reageren. En zo nu en dan vloog de controller door onze intense beleving haast door de woonkamer.

Tegenwoordig is het net de bedoeling dat de Wii-controller hevig heen en weer wordt geschud. We geven je dan ook graag de raad om die dure vaas of dat porseleinen servies even aan de kant te schuiven. Blessures zijn ook nooit uit te sluiten en een stevige Wii-arm kan ook altijd van pas komen om je concurrenten te verslaan. Zelden speelden we een Mario-spelletje dat zo vermoeiend kon zijn.

Maar zoals steeds is het een game geworden die eindeloos veel plezier te bieden heeft. Sport is slechts de omkadering van het spel, het is in de eerste plaats een echte party-game. Naast de aparte nummers kan je deelnemen aan een ware 'party' in de straten van Londen. Daar wisselen uitdagingen en wedstrijden elkaar af. In de stijl van de 'Mario Party'-games moet je zo vaak mogelijk zien te winnen. In ruil krijg je stickers die je in een album moet kleven. Wie als eerste alle stickers verzameld heeft, is de kampioen van de Olympische Spelen.

Het is dus niet verwonderlijk dat Nintendo en Sega dit spel een half jaar te vroeg op de markt brengen. Met de feestdagen in zicht is het een game die erg in de smaak zal vallen bij gasten voor ze aanschuiven voor een feestmaaltijd. De straten van Londen zijn voor de gelegenheid helemaal in de stijl van de wereld van Mario en Sonic getekend. En dat ziet er allemaal heel leuk uit. Kortom, een spel zoals we er intussen al veel gezien hebben met de Mario-figuurtjes: absurd, maar goed voor uren pret. (gb)

Win deze bijzonder blauwe Wii in combinatie met het spel! Beeld UNKNOWN
Win deze bijzonder blauwe Wii in combinatie met het spel!Beeld UNKNOWN
Er zijn ook 5 Sonic-mutsen te winnen! Beeld UNKNOWN