Donderdag 21/01/2021

Gamerecensie

Recensie 'Let's Sing': karaoke voor het hele gezin

De feestdagen komen eraan, en dat is in veel huiskamers dé gelegenheid om de doos partygames boven te halen. Ook karaoke hoort daarbij, al hebben sommige deelnemers daarvoor wat meer (al dan niet vloeibare) aanmoediging nodig dan anderen. Er zijn al heel wat karaokegames op de markt, maar dat hield gamesfabrikant Deep Silver niet tegen ook 'Let's Sing' uit te brengen voor de Wii.

'Let's Sing' heeft alle fundamenten die je van een karaokegame mag verwachten, en doet niet echt een inspanning om iets nieuws te verzinnen. Je kan alleen aan de slag, maar het is ook mogelijk met tot vier spelers tegelijk te zingen, met of tegen elkaar. Het spel geeft je gekweel ook punten, die vervolgens worden bewaard in een ranglijst. De game bevat de originele clips van 40 bekende nummers uit allerlei genres, en toont op het scherm balkjes met teksten om mee te zingen. Toch zijn goede en bekende liedjes niet automatisch geschikt voor karaoke, zoals bijvoorbeeld 'Under Pressure' van Queen en David Bowie, dat veel 'terere'-stukken bevat die je ook moet meezingen. De tracklist bevat ook zoveel verschillende genres dat je mogelijk maar een paar nummers echt goed vindt, maar dat weet je natuurlijk al voor je het spel koopt.

Nummers
- Lady Gaga - Born This Way
- The Saturdays - All Fired Up
- Sean Paul - She Doesn't Mind
- Miley Cyrus - Can't Be Tamed
- Duffy - Mercy
- Pussycat Dolls feat. Busta Rhymes - Don't Cha
- Kool and the Gang - Celebration
- Taio Cruz - Come On Girl
- Queen - Crazy Little Thing Called Love
- Colbie Caillat - Bubbly
- Train - Drive By
- Amy MacDonald - Mr Rock & Roll
- Miley Cyrus - Party In The USA
- Ini Kamoze - Here Comes The Hotstepper
- The Saturdays - Just Can't Get Enough
- Lady Gaga - Just Dance
- Chic - Le Freak
- Far East Movement - Like A G6
- Weezer - Buddy Holly
- Maroon 5 feat. Christina Aguilera - Moves Like Jagger
- Loreen - Euphoria
- LMFAO - Party Rock Anthem
- Lana Del Rey - Video Games
- Fun feat. Janelle Monáe - We Are Young
- Bruno Mars - Grenade
- Flo Rida feat. Ke$ha - Right Round
- Gabriella Cilmi - Sweet About Me
- James Morrison feat. Nelly Furtado - Broken Strings
- Europe - The Final Countdown
- Bruno Mars - The Lazy Song
- Aretha Franklin - Think
- Spin Doctors - Two Princes
- Example - Changed The Way You Kiss Me
- Gavin Degraw - Not Over You
- Avril Lavigne - What The Hell
- Noisettes - Don't Upset The Rhythm
- Sam Cooke - (What A) Wonderful World
- La Roux - In For the Kill
- David Bowie & Queen - Under Pressure
- The Rolling Stones - Sympathy For the Devil (Fatboy Slim remix)

Tijdsverschil
'Let's Sing' bevat op de Wii wat minder toeters en bellen dan 'Singstar' en 'Lips' op respectievelijk de PlayStation of Xbox, en de micro's werken ook niet draadloos. Je moet ze aansluiten via de USB-poort van de Wii, mogelijk de reden dat we een storend tijdsverschil hoorden tussen de opnames van onze eigen stem en de muziek. Gelukkig kan je de versterking van je eigen stem uitzetten, zodat je er tijdens het zingen zelf geen last van ondervindt. Wat ook hielp, was het geluid van de console recht naar een versterker te sturen, en niet naar de tv. Het is alleszins erg raar dat hierover niets in de handleiding staat, want ook andere gebruikers blijken er last van te hebben.

Snufjes
Je kan je prestatie alleszins opnieuw beluisteren, en de game bevat ook enkele effecten om je stem wat mee te vervormen. In tegenstelling tot de meeste andere karaokegames geeft het spel ook kritiek wanneer je het slecht doet, en zijn de tekstbalkjes soms uitgerekt om het scherm te vullen. Dat laatste is wel vervelend omdat je dan niet goed ziet hoe lang de noten precies duren.

Conclusie
'Let's Sing' is dus zeker niet het beste karaokespel op de markt, maar voor de zachte prijs (zo'n 30 euro zonder micro en 40 euro met) haal je wel een verzameling nummers in huis die zowel jong als oud kan bekoren. Hou er wel rekening mee dat je je geluid best naar een aparte luidspreker stuurt.