Donderdag 24/06/2021

Recensie 'Lego Harry Potter': uren pret met toverblokjes

Al een paar keer heeft Lego zich gewaagd aan een computerspel over een populaire filmreeks. En telkens wisten de makers ons aangenaam te verrassen. Dat is met het nieuwste spel rond Harry Potter niet anders. Het avontuur speelt zich nu af op basis van de drie laatste boeken, ofwel de vier laatste films.

Eerder dit jaar testten we al de Lego-versie van 'Pirates of the Carribean'. Aanvankelijk stelden we ons vragen bij de keuze om Lego-blokjes in een computerscherm te verwerken. Het lijkt wel of het oude speelgoed zwicht voor de oppermachtige game-industrie van de voorbije decennia. We halen de kinderen zo juist weg van de speelgoeddoos om nog meer tijd voor dat televisiescherm door te brengen. Maar er is wel degelijk een virtuele toekomst voor de populaire blokjes waarmee we allemaal zijn opgegroeid.

De Harry Potter-reeks is misschien nog een betere kandidaat voor de Lego-spellen dan de Disney-piraten. De eerste vier boeken/films werden al eerder in een spel verwerkt. Fans van de reeks weten dat het nadien alleen maar heftiger wordt. Harry laat de blokjes tot leven komen met zijn toverstok. En natuurlijk mogen we ons af en toe uitleven door alle constructies in de omgeving te vernielen. Daarvoor moeten we allerlei spreuken vrijspelen. Geen paniek dus als je in de eerste hoofdstukken niet alles kan oplossen. Daarnaast moet je in deze reeks ook meer dan ooit de strijd met de vijand aangaan.

Uren bezig
Het decor is ronduit schitterend. We lopen rond in Hogwarts, ofwel Zweinstein in het Nederlands. We bewegen van kamer naar kamer, zo nu en doen komt een spook voorbijvliegen. En tussen de massa studenten vinden we ook al eens een oude bekende terug. Wie het niet kan laten, mag de studenten zelfs door de kamer laten zweven. Humor is een ander sterk punt van de Lego-games. Al was die humor er in de films natuurlijk ook. In de mate van het mogelijke wordt de verhaallijn gevolgd.

Per verhaal ben je alvast enkele uurtjes bezig, hoewel er hier en daar nog wel iets extra verborgen zal blijven. Je moet immers veel vrijspelen om het spel helemaal af te ronden. Tientallen figuren uit de reeks, gouden stenen, wapenschilden, spreuken, enz. Er valt soms zoveel in één ruimte te doen dat de besturing zo nu en dan eens tegenstribbelt. Of één van je medespelers staat in de weg, waardoor een spreuk op hem/haar wordt afgevuurd. Maar het verloopt al bij al nog vlot en het is altijd leuk om Harry met zijn toverstok te zien zwaaien, waarna er iets nieuws tevoorschijn komt.

Na een tijdje waren we eigenlijk al vergeten dat we met Lego-blokjes aan het spelen zijn. Het Harry Potter-verhaal domineert immers, waardoor de fans van de reeks niet hoeven te twijfelen of dit spel een aanwinst voor hun collectie zou zijn. (gb)