Zaterdag 24/10/2020

recensie l Pixar-animatiestudio slaagt weer met vlag en wimpel HHHHH

Perfect entertainment met spannende broek

Bij elke nieuwe Pixar-film regent het superlatieven. Bij The Incredibles is dat niet anders. Toch steken de meeste critici nog een tandje bij in het bewieroken van de jongste film van de innoverende en buitengewoon succesrijke computeranimatiestudio. Terecht, of een vorm van digitale roes, onder invloed van de glanzende huzarenstukjes die in perfecte pixels over het scherm rollen? Wie zijn oogbollen het plezier van The Incredibles gunt (in de VS trouwens de eerste Pixar-film waar je zonder je ouders niet in komt) schaart zich wellicht echter zonder veel gemopper achter Pixars vaandel en begint hardop te dromen van een rood spandexpakje met Incredibles-logo. Deze slimme parodie van de superheld is er een uit de duizenden.

Ergens begin jaren vijftig zijn Mr. Incredible (stem van Craig T. Nelson) en Elastigirl (Holly Hunter) gelukkige superhelden die de misdaad in de grootstad bestrijden. Mr. Incredible is spierbundel met raketmotortje, Elastigirl geeft met haar kauwgumlichaam een nieuwe betekenis aan het begrip elasticiteit. Maar dan slaat het noodlot toe. Enkele burgers wier leven ze gered hebben, dienen klacht in wegens onwettelijke redding en fysieke letsels. De overheid verbiedt hen nog langer mensenlevens te redden. Verplicht pensioen dus voor het duo.

Vijftien jaar later wonen Bob en Helen Parr met hun kinderen Violet, Dash en de kleine Jack Jack als een doodgewone familie in een typische voorstadswijk. Bob werkt ondertussen als verzekeringsagent en verveelt zich stierlijk. Het liefst van al wil hij met zijn maat Frozone (Samuel L. Jackson) weer de misdaad bestrijden, net als in de goede oude tijd. Dan daagt een mysterieuze femme fatale op, die Bob een nieuwe, ultrageheime missie voorstelt. Bob voelt opnieuw de energie door zijn lichaam stromen, maar maar zijn strakke superoutfit zit hem ondertussen niet meer als gegoten. En dat is een understatement.

Voor je het goed en wel beseft, zoef je zo mee op een dolle rit vol actie en fun à la Spy Kids. Ook hier mag de hele familie mee stoom afblazen, want ook de kinderen beschikken over superkrachten. Violet kan zich onzichtbaar maken en een beschermend krachtveld rond zichzelf opwerpen, Dash trekt met gemak even snel op als een of andere futuristische bolide.

Zelfs als je het verhaal maar doodgewoon vindt, weet je niet waar je eerst moet kijken. Stilistisch - voor het storyboard diende de cinematografischere Japanse animatie als model - is deze digitale prent een puur wonder. Het schitterende sixtiesdesign doet denken aan de cartoons van The New Yorker op, de subtiele nuances in de vertolkingen zijn ongeëvenaard, de zin voor detail en het engelengeduld van de animators - sommigen werkten twee jaar aan twee minuten film - zou zelfs een kalligraaf in monnikskap doen zwijmelen en de personages zijn één grote lofzang op de verbeelding.

Na speelgoed, mieren, sprinkhanen, monsters en vissen tackelt Pixar in deze film van om en bij de twee uur voor het eerst menselijke personages. Gelukkig heeft de studio daarbij niet gekozen voor fotorealisme. Nee, de cartooneske trek zegeviert. Alleen al het profiel van Bob Parr, let op zijn kubistische kinnebak, is daar een glorieus voorbeeld van.

The Incredibles is een rake maatschappelijke satire, een aandoenlijke familiefilm en een hippe, knettergekke postmoderne pastiche van James Bond, Indiana Jones, 20.000 Mijlen onder zee en superhelden. Het resultaat benadert de perfectie. (LJ)

REGIE Brad Bird VERTOLKING Craig T. Nelson, Holly Hunter, Samuel L. Jackson, Jason Lee, Sarah Vowell, Brad Bird LAND VS speeldUUR 121 minuten