Zaterdag 19/06/2021

Recensie 'Captain America: Super Soldier': knokpartijen zijn enige lichtpunt

'Captain America: Super Soldier' is een game voor die momenten waarop je geen zin hebt om na te denken. Het verhaal is flauw, de dialogen mankeren fut, en bovendien zijn de graphics achterhaald. Toch is het knokken met de Amerikaanse supersoldaat erg plezierig.

'Captain America: Super Soldier' ligt al een tijdje in de winkel, en bij de release ging het schijfje snel terug uit onze console. Bij de herkansing zetten we ons echter sneller over de minpunten, en gingen we toch op in de vechtpartijen. Die verlopen erg vloeiend, en zijn ook afwisselend dankzij het schild, dat dient voor zowel aanval als verdediging. De slowmotionfilmpjes die je te zien krijgt bij enkele krachtige aanvallen zijn leuk, en foefjes zoals vijanden op zichzelf te laten schieten zijn leutig.

Amper verhaal
Het verhaal speelt zich af tijdens WOII, waarin de Duitsers beschikken over superwapens. Waarom dat zo is, weet je niet, want van de achtergrond verneem je geen fluit. Wie Captain America is en waarom hij zo sterk is, evenmin. De makers veronderstellen blijkbaar dat je de 'Cap' kent, en voor de meeste gamers die het spel kopen, is dat waarschijnlijk wel het geval. Wij kenden echter nougatbollen van de held.

Knokken
Oké dan maar geen verhaal, en gewoon batteren. Positief is dat je nooit lang hoeft te wachten op filmpjes en nieuwe levels, waardoor het spel heel vlot verloopt. 'Captain America: Super Soldier' is de eerste paar uren ook helemaal niet moeilijk, tot je opeens een 'boss' met een mechanische arm tegenkomt. Alle clichés zijn hiervoor uit de kast gehaald: de van een monocle voorziene Baron von Strucker is kaal, heeft een litteken op zijn gezicht en spreekt met het soort accent waar Herr Flick uit 'Allo Allo' nog een puntje aan kan zuigen. Het is er zo over dat het grappig wordt. De baron blijkt echter wel pokkesterk, en om hem te kloppen moesten we - voor het eerst in het spel - een keer of vijftien doodgaan. Niet echt evenwichtige gameplay dus, maar wel fun genoeg om te blijven proberen.

Klimmen
Naast de knokpartijen heb je nog klimscènes, waarin je weinig kans maakt te vallen en het er vooral op aankomt op het juiste moment op je springknop te drukken voor bonussen. Dergelijke fragmenten halen de vaart niet uit het spel, waardoor je snel terug in een knokpartij belandt. Nog vermeldenswaardig zijn de exploderende vaten, die je de lucht kan laten invliegen met een welgemikte gooi van je vertrouwde schild. Vlieg, mechanisch gepimpte mof, vlieg!

Conclusie
Voor de originaliteit moet je 'Captain America: Super Soldier' dus niet kopen. De graphics zijn ondermaats en een verhaal is er amper. Er is geen multiplayer, en in minder dan tien uur heb je het spel wel uitgespeeld. De kracht van de game ligt in de knokpartijen, die je dankzij vlotte bewegingen en afwisselende uithalen veel voldoening schenken. We hebben veel lol gehad met die vechtpartijen, en wie zich niks aantrekt van de minpunten, zal zich goed amuseren met 'Captain America: Super Soldier'. Echt slecht is het spel dus niet, maar er zijn veel betere games die je veel meer waar bieden voor je geld. (sam)

Baron von Strucker is een wandelend cliché. Beeld UNKNOWN
Baron von Strucker is een wandelend cliché.Beeld UNKNOWN