Zondag 16/05/2021

Recensie 'Ben 10: Galactic Racing': Karten door het universum

Bijna elke succesvolle gamereeks heeft tegenwoordig een kartspel. Het begon allemaal met Mario Kart, maar sindsdien is het lijstje haast eindeloos geworden. Het ene spel was al geslaagder dan het andere. Wij testten deze week 'Ben 10 Galactic Racing'.

Ben wie? Dat was ook onze reactie toen we eerder dit jaar een game uit deze reeks ontvingen. Na wat opzoekingswerk op Wikipedia bleek het om een animatieserie te gaan. Voor wie de serie nog nooit gezien heeft, eerst een woordje uitleg: de 10-jarige Ben Tennyson is de hoofdrolspeler van de reeks. Tijdens een kampeertocht vindt Ben een vreemd horloge waarmee hij in allerlei aliens kan veranderen. Ieder buitenaards wezen heeft eigen krachten en vaardigheden.

Lastig ventje
Het andere Ben 10-spel dat in het voorjaar uitkwam, vonden we eerder bizar omdat we de serie nog nooit gezien hadden. Toch was het best een leuk spelletje, hoewel Ben een overdreven heroïsch beeld van zichzelf heeft. Soms zou je haast willen dat de schurken hem eens goed onder handen zouden nemen. Gelukkig kan je dat in 'Ben 10: Galactic Racing' zelf doen door met een andere figuur sneller te racen dan Ben.

Ouderwets in nieuw kleedje
Hoewel het concept van dit spel nauwelijks verschilt van zijn voorbeeld 'Mario Kart', kunnen we toch enkele nieuwigheden ontdekken. De races vinden plaats op allerlei uiteenlopende planeten en dat zorgt voor de nodige afwisseling. Verder ligt de moeilijkheidsgraad vanaf de eerste race opvallend hoog. We moeten een paar keer proberen voor we het podium bereiken, waarmee we de volgende race vrijspelen.

Natuurlijk hebben de makers er ook een mengeling van elementen uit andere kartgames van gemaakt. Je kan je tegenstanders uitschakelen door er met allerlei items op te schieten, zoals in 'Mario Kart'. Je kan een boost creëren door in de bochten te driften, zoals in 'Sonic Sega All Stars Racing'. Verwacht je dus niet aan een vernieuwende kart-game.

Frustratie en vreugde
Zoals steeds hoeven racefans ook niet warm te lopen voor dit spel. Het is in de eerste plaats een partygame in het racegenre. Maar binnen die context vinden we 'Ben 10: Galactic Racing' zeker geen teleurstelling. Het spel plaatsen we bij de betere in het genre, zeker als we de figuren na een tijdje leren kennen. Frustratie en vreugde wisselen elkaar af. En al rijd je in het begin van de laatste ronde op de laatste plaats, je kan nog altijd winnen. Een ontspannend spelletje, zowel alleen als met vrienden. (gb)