Maandag 21/06/2021

Recensie 'Assassin's Creed Revelations': Ubisoft flikt het opnieuw in Constantinopel

Er zit (nog geen) sleet op de succesformule van 'Assassin's Creed' - schrappen wat niet past. Je kan met dit spel namelijk twee kanten op: ofwel concentreer je je op de dingen die hetzelfde zijn als in de vorige games, en ga je je misschien ergeren. Ofwel ga je gewoon mee in het verhaal en geniet je van de nieuwe snufjes, de zoals steeds spetterende actie en de prachtige nieuwe omgeving die het oude Constantinopel je biedt. Wij kozen voor het laatste, en werden bovendien aangenaam verrast door de vernieuwde multiplayer.

Voor wie niet bekend is met het verhaal van de 'Assassin's Creed'-games vatten we het nog even samen. In feite vinden de games plaats in het heden, waar ene Desmond Miles de avonturen van enkele voorouders via een 'genetisch geheugen' herbeleeft met behulp van een machine, de Animus. Die is ontworpen door het duistere bedrijf Abstergo, dat gerund wordt door de erven van de tempeliersorde. Ze schotelden Desmond in de allereerste 'Assassin's Creed' de herinneringen van zijn voorouder Altaïr Ibn-La'Ahad voor, die leefde in de Middeleeuwen in Syrië. In de game speel je dus die avonturen na.

Aartsvijanden
De aartsvijanden van de tempeliers zijn de sluipmoordenaars, die zich van oudsher verenigd hebben in het broederschap. Desmond stamt af van twee meester-sluipmoordenaars, en via hem wilde Abstergo de locatie te weten komen van enkele artefacten met bijzondere krachten, achtergelaten door een beschaving die bestond voor de mensheid op Aarde verscheen. Desmond kon aan Abstergo ontsnappen, en sloot zich aan bij de moderne sluipmoordenaars. Die hebben ook zo'n Animus, die Desmond - en dus de gamer - verder onderdompelt in de avonturen van zijn Italiaanse voorouder Ezio Auditore tijdens de Renaissance.

In 'Assassin's Creed II' zag je de jonge playboy Ezio abrupt volwassen worden toen de tempeliers zijn vader en broers ombrachten, en in 'Brotherhood' groeide hij uit tot leider van het broederschap in Rome. In 'Revelations' heeft Ezio al grijze haren, en trekt hij naar Constantinopel, het huidige Istanboel. Hij moet daar op zoek naar vijf artefacten die hem toegang moeten geven tot geheimen die al een paar eeuwen in de bibliotheek van Altaïr liggen te wachten in het Syrische Masyaf. De informatie die Desmond zo aan de oppervlakte moet brengen is bovendien cruciaal voor iedereen op Aarde, aangezien de wezens van de eerste beschaving hebben voorspeld dat de mensheid zal vergaan in 2012. Een lange uitleg? Jazeker, maar producent Ubisoft heeft dan ook een heus naslagwerk uitgebracht rond de reeks.

Meteen aan de slag
Hoewel je het verhaal dus beter kan volgen wanneer je ook de vorige games hebt gespeeld, kan je als leek wel meteen starten met 'Revelations'. Het valt op hoe goed de makers de essentie van het verhaal hebben weten samen te ballen in een intro, gekoppeld aan een erg bondige tutorial die vooral mikt op gevorderden. Het spitsvondige eraan is echter dat je bij alle nieuwe bewegingen de mogelijkheid krijgt om een tutorial over die bepaalde move te spelen. Ideaal dus voor zowel beginners als fans.

'Revelations' start daarnaast wel een beetje vreemd, met vroeg in het begin een wervelende achtervolging die atypisch is voor de games. Ongetwijfeld de bedoeling, maar we waren toch blij in Constantinopel aan te komen voor de vrijheid van de echte 'Assassin's Creed'-ervaring.

Vrijheid
En dat houdt in: rondwandelen waar je maar wil in de immense stad, missies afwisselen met zijmissies, zijmissies onderbreken voor een robbertje zinloos geweld met wat wachters... en tussendoor ook nog een vrouw versieren, want de oude Ezio heeft zijn streken nog niet verleerd. Het is die vrijheid die 'Assassin's Creed Revelations' opnieuw zo aantrekkelijk maakt, hoewel de game natuurlijk niet meer de enige is met dergelijke troeven. Ubisoft heeft de sterke punten nog wel verfijnd, waardoor je nog meer mogelijkheden krijgt om je doelen te bereiken, en steeds minder gedwongen wordt om bepaalde werkwijzen te kiezen.

Zoals in de vorige games kan je vijanden afleiden door er bijvoorbeeld vrouwen van lichte zeden op af te sturen, maar in 'Revelations' kan je ook rotjes gooien om wachters af te leiden en zo langs hun post te glippen. Je kan verschillende soorten bommen maken, en terwijl dat in het begin nogal dom lijkt, zijn die dingen echt enorm handig. Wat dacht je van een stinkbom die je vijand isoleert terwijl mensen ervan weglopen met wapperende handjes? Of ineens de grote middelen, een grote gifbom die vijf wachters tegelijk om zeep helpt? Componenten voor die bommen vind je bijvoorbeeld bij verslagen wachters, wat je - veel meer dan in 'Brotherhood' - aanzet om de zakken van gesneuvelde vijanden te doorzoeken na een gevecht.

Gebieden veroveren
De bommen zijn erg handige hulpmiddelen wanneer je een gebied in de stad verovert van de tempeliers. Zoals met de Borgiatorens in voorganger 'Brotherhood' moet je de plaatselijke commandant van de slechteriken uitschakelen, en die gaat lopen wanneer je hem te opvallend benadert. Wanneer je hem niet snel onderschept, verschuilt hij zich en moet je een dag later terugkomen. Eerder dan je expliciet op een sluip- of achtervolgingsmissie te sturen, laat het spel je dus de keuze hoe je een dergelijke vijand aanpakt. Uiteraard kan je nog de hulp inhuren van huurlingen of de andere sluipmoordenaars die je rekruteert in de loop van het spel, keuze genoeg.

Zoals in de vorige game kan je in veroverde gebieden winkels renoveren, waar je dan bv. wapens kan kopen of je outfit sexy turquoise kan laten verven. Die winkels brengen je dan ook geld op, waardoor Ezio zijn uitrusting steeds kan verbeteren en meer gebouwen kan renoveren.

Verschillen met voorgangers
Al die dingen vind je ook in 'Brotherhood', net als de missies waar je aspirant-sluipmoordenaars naartoe kan sturen om hun vaardigheden te verbeteren. Qua spelverloop is het grote verschil dat alle onderdelen veel beter in elkaar overvloeien. De saaie missies waarin je vrij lang moet klimmen zijn nu wervelende achtervolgingen geworden die verlopen zoals in een film, met veel verschillende camerastandpunten en dramatische muziek.

'Revelations' onderscheidt zich verder van de voorgangers met het verhaal en de locatie. Hebben we al gezegd dat Constantinopel er prachtig uitziet? De minaretten en de couleur locale bieden je een ander gevoel dan de plaatsen in Italië waar je al over de daken hebt gerend. Daarnaast heeft de stad zelf ook veel verschillende gezichten, met prachtig verzorgde gebieden naast armoedige sloppenwijken. Bijna overal zie je glinsterend water, en de kleurrijke gewaden van de mensen in de straat zien er schitterend gedetailleerd uit. De stad heeft bovendien veel hoogteverschillen, waardoor je met behulp van een haakmes langs kabels over de steegjes kan zoeven. Wanneer je per ongeluk van een toren dondert, heb je ook nog parachutes om je val te breken. Tip: check of je nog parachutes hebt voor je besluit te springen voor de lol.

Uiteindelijk verschilt 'Revelations' wel minder van 'Brotherhood' dan dat spel van 'ACII'. In de smalle steegjes van Constantinopel kan je trouwens niet meer beschikken over een paard, iets wat daar ook absoluut niet zou passen. Wel kan je via tunnels snel naar andere delen van de stad reizen, zonder dat je die ingangen zoals in 'Brotherhood' eerst moet kopen. Je hebt er nog een nieuwe minigame waarin je een schuilplaats van het broederschap moet verdedigen tegen vlagen aanstormde tempeliers. Leuk voor een beetje afwisseling, maar ook niet meer dan dat.

Multiplayer
Er is wel nog iets opmerkelijk aan de hand met Desmond, die op het einde van de vorige game compleet flipte en nu in een coma blijkt te liggen. De overdreven onderdompeling in de Animus heeft zijn geest tureluut gemaakt, waardoor die nu vastzit in de Animus. Je gaat met Desmond dus op onderzoek in de machine zelf, wat leidt tot verrassende onthullingen. Verder nog vermeldenswaardig zijn enkele kleine missies die je als Altaïr kan spelen, de mogelijkheid om het spel in 3D te spelen en natuurlijk de multiplayer, waarin nu ook een kleine verhaallijn zit verweven.

We zijn nog altijd gek op de multiplayer van 'Brotherhood', en die van 'Revelations' viel ons in eerste instantie tegen, zoals je kan lezen in onze preview van de bèta. Ubisoft heeft na die testversie blijkbaar nog stevig zitten sleutelen, want de uiteindelijke versie kan ons veel beter bekoren. Onze strategieën van in 'Brotherhood' blijken opnieuw succesvol, en bovendien zitten ook enkele ietwat opgesmukte kaarten van de voorganger in 'Revelations'!

Indien we nog twijfelden om 'Revelations' een maximumscore te geven omwille van de gelijkenissen met het vorige spel, dan veegt de multiplayer alle twijfels van tafel. 'Assassin's Creed Revelations' is opnieuw een topper, maar het wordt nu wel tijd voor iets nieuws. En dat komt er volgend jaar ook, want 'Revelations' is het laatste verhaal rond Ezio. In de opvolger lijk je als vrouwelijke sluipmoordenaar te gaan rondlopen in het China van de zestiende eeuw, zoals blijkt uit de kortfilm 'Embers'. We zijn benieuwd. (sam)